fredag 24 augusti 2012

Mer från öppna trädgårdar.


       Eftersom jag tog en hel drös med bilder när det var öppna trädgårdar så tänker jag här visa er några till.
Denna vackra trädgård finns i Björnviken i Jakobstad.
     I den här rabatten kan du lägga märke till den gråa trädroten som passar så utmärkt invid tuijorna.
      Rabatterna var väl inramade med stenar runt hela tomten. Väldigt snyggt tyckte jag. Ger intryck av ordning och reda.

      Systerbäckpilarna som brukar bli så väldigt stora men här är de redan ansade och välformade.
      Grytan som innehöll både vatten, mossa och trädrötter. En lite ovanlig och trevlig detalj.
                                            Här syns lite bättre hela inramningen med stenarna
       Kan man säga jättedubbla rosor så säger jag det för jag har då aldrig tidigare sett rosor så proppfulla.
      Ganska skoj med kvasten och kottarna i korgen. Jag funderade faktiskt om även jag borde binda mig en kvast att ha som prydnad.
     Stilleben av vide som också drar blickarna till sig. se även hur snyggt det är med stengången invid ladan
      Riktigt skojig detalj de här gamla skorna med gräs i. Nästan vad som helst kan bli trevliga blickfång bara man vågar testa.
                              Vackert mot gatan med hängkaragan och perennaväxter emellan.

 Den här bilden med klematis i porten kommer från den tredje trädgården som finns i Kivilös.
  Väldigt trevlig trädgård den också med sina olika rum med sittplatser, sandlåda, grönsaksodling m.m.
                   Intressant formad grönsaksbänk med bl.a. pumpor som dinglade över kanterna.


       Här även en vrå för barnen med hydda av pil. En levande hydda kan man väl säga.
Denna trädgård var aningen retrobetonad och det var riktigt intressant att få se sådant också som är så inne just nu i alla dess former.

      Jag säger tack till alla  som öppnade sina trädgårdar den 19/8. Jag hoppas att det även blir nästa år igen för det gav mig verkligen mersmak.

     På lördag stundar det till veneziaden som de flesta vet betyder villa avslutning här hos oss. Det är ju bara på ett avsnitt här längs med kusten som det firas.
     Vi blir ganska många vid vår sommarstuga  och då lär det bli ljus, facklor, god mat och trevligt sällskap. Som tur är så lovas det uppehåll så vi får lita på det. Vi ses igen när det firandet är över. Och tack snälla ni för alla trevliga kommentarer, det värmer att någon ger sig tid att lämna lite fotavtryck när ni passerat den här vägen genom bloggvärlden. Ha det så gott.

   

2 kommentarer:

Vform sa...

Så intressanta och sevärda trädgårdar!
MEN vilka rosor, precis som på något amerikanskt gratulationskort från förr!
Skorna med gräs var också roliga ...
Ha nu en trevlig villa avslutning!
Ses!

Fingerbølla sa...

Vakkert! mange ideer også...takk