fredag 7 mars 2014

Mera nytt

      En sådan grådaskig dag som det är idag bör man nog tänka på något trevligare än vädret. Jag pratade just med en bekant som befinner sig i Äkäslompolo och där var det sol så någonstans finns nog den efterlängtade solen.
   Jag väljer att visa er de nyinkomna dockorna vid Hantverkarboden som man nog blir lite gladare av. De är ju så fina med sina små trevliga detaljer som halsband, spetsar och utsmyckade skor.

    Denna lockiga tjej med sina halarbyxor passar säkert in här och var men alldeles speciellt i en inneträdgård. Hon sitter ju redo med vattenkannan i handen.


      Just nu får jag njuta av mina vackra blommor som försöker sitt bästa att förgylla den gråa vardagen.
Kaktusen blommar mera nu än vad den gjorde vid advent.
   

    Klivia står i början av sin blomning, men varför vill den blomma där nere? Det var likadant i fjol att det första blommet blommade nere sen makade det sig längre uppåt så småningom. Är det någon som vet vad man kan göra för att få det högre upp genast från början?

      Dessa båda orkidéer är helt olika. Den första är bra mycket större och har mera färg i sitt gap men vackra är de ju båda två. Bilderna är ju inte perfekta när de blivit tagna rakt av i köksfönstret.

    Sen är det ju denna förtjusande "svärmors tunga". Visst förknippar man det  namnet med lite elakhet men ser man på denna växt så är den ju alldeles förträfflig. Den har vackra blad och vackra blom  och dessutom kräver den ju nästan ingenting. Här är den ännu i knopp men blir mycket fin och skir när den slår ut.
    Nu äntligen har jag inköpt blomjord så nästa vecka blir det omplantering här. Det är ganska många som bör få ny jord. Jag vet inte hur andra gör men om krukan räcker till så blir det omplantering högst vartannat år och de verkar må bra ändå.

   Slappa tag här i dag men nu måste jag bara sätta mig till symaskin en stund för att få en grej klar till måndag.
        Ha det bra alla ni snälla besökare och kommenterare, vi ses.


2 kommentarer:

Rantamor sa...

Alltså allvarligt inte trodde jag att svärmorstungan blommade, inte när jag hade den iallafall då stod den bara i ett hörn och såg elak och vass ut...precis som sin namne...=)

Är det du som sytt dockorna, eller håller du dig till kaninerna... =)

Här skiner solen idag så jag får nog hasa mig ut.

Tjingelingen från Rantamor.

Hantverkarglädje sa...

Nej nej Rantamor, det är inte jag som sytt dockorna. Det är en annan medlem vid Hantverkarboden.