fredag 16 maj 2014

   Många roliga idéer, inspiration som flödar och inget material som går till spillo, ja detta fick jag en inblick i idag vid ett besök i Jakobstad.
   Rara små uggletavlor blev till när hon inte kunde förmå sig att slänga dom trevliga små ramarna. Ugglorna är ju så mysiga och eftersom de är nåltovade så vet jag vilket petgöra hon gjort.
                          Gamla och nya nallar o kaniner verkar trivas på en hylla under taket.

   En gammal söndrig docka som hon fann i en gammal släktgård blev reparerad. En beställning till Pörkenäs sällskapet att sy passande kläder var ett lyckat drag.
    Brita Meriläinen i Pörkenässällskapet som planerar dockkäderna är väldigt duktig på att få kläderna att passa till dockan.  Visst passar kragen med brosch just till den här gamla dockan.

     Frun i huset hade lyckats spara även sin docka som fick sig en klänning i samma veva och av samma "designer". Dotterns klänning blev omsydd åt denna docka.

                                              Accessoarer hör ju även till en festklädsel.





     Här har gamla bilmärken blivit en rolig väggprydnad. Även hela stommen är av återanvänt material men jag vet faktiskt inte från vad. Kan tänka mig att denna gillas av sonen i huset.
     Man blir ju bara så glad varje gång man ser något återanvänt bli skojiga detaljer.

                Kanske är hela familjen händiga. Klockan är nämligen gjord av sonen i huset.

      Artesan som frun i huset är har så klart gjort de flesta möbler själv. Lite svårt att få bra bilder på  möbler men här ser ni ett par av hennes egen tillverkning.
 
    Docksängarna som jag är alldeles tagen av är ju också hennes idé och tillverkning. Kan tänka mig att i detta hus fanns många roliga detaljer till som jag inte såg. Har lite svårt för att kika runt alldeles för mycket.
 
Måste bara också säga att det varit tyst här ett tag och jag har missat en hel del på era bloggar då vår egen dator strejkar. Det här inlägget kommer till lite på nåder men snart borde allt vara ok igen. Tar igen vad jag missat hos er så fort det går. Ha det så bra, verkar som om helgen blir varm. Då tänker jag njuta i fulla drag.

1 kommentar:

Steekjes en Stygn sa...

Blir alltid helt tagen av vad människor kann hitta på och göra. Så mycket fint du visar. Kan verkligen tänka mig att det var svårt att inte bara titta på allt.
Dockorna är så söta.
Ha en fin helg. Här skiner solen men det blåser iskalla vindar från norr.
Anje