fredag 14 november 2014

Matta med rosor

      Tänka sig att denna matta fanns kvar som jag inte hade en aning om.
Ryamattan som jag visade i förra inlägget har ju varit i en gömma, vem vet hur länge så när den packades upp så trillade även denna fram.

   Kan säga att jag blev rätt förvånad  för jag hade inte ens en liten aning om att denna ännu fanns kvar. Jag sydde den själv som väldigt ung  så jag blev glad att se den igen och även nostalgisk. Kommer inte att använda den just nu för nu gäller lugnare färger här men vem vet, man kan ju faktiskt ändra sig någon gång.

    Hur många fina och arbetsdryga handarbeten skall nu finnas i folks gömmor. Alla är vi ju så olika, vissa sparar allt möjligt och andra slänger det mesta. Jag själv är ingen sparare men slänger inte heller allt. Är glad de gånger något dyker upp som jag inte trodde jag hade kvar.
   Trender är trender så man får bara tänka på stickningen som är så inne nu och det var den i många år på kanske 60-70 talet. Ännu på 80-talet stickades det ganska flitigt men så kom en tid då man bara inte kunde ha stickningen med nånstans för det var ju liksom inte inne då.  Tråkigt egentligen att vi hänger så väl med vad är inne just nu men å andra sidan så heter det ju att ombyte förnöjer.
     Är ärligt sagt riktigt glad att det stickas o virkas lite överallt för det som gör livet trevligt är ju gott nog. För si så där en 10 - 15 år sen brukade jag tänka någon gång i flyget om man ändå hade ett handarbete med. Nu är det ju alldeles utmärkt att sticka i flyget. Ni vet, det går ju så bra att ta bambustickorna med och dessutom är det ju "inne".  

    Lite stickande då och då för mig själv har just nu blivit till dessa tomtar. Tråkigaste jobbet att fylla med vadd och sy ihop men när alla delar är klara så går även det an. Får väl "nöjet" att sticka ännu fler eftersom ettan beställde en till tvåan  för inte kan hon måst vara utan tomte, så det så.

   En skön helg till Er. Vi ses igen när jag är hemkommen från mäss besöket i Tammerfors.

   














7 kommentarer:

Annelis hantverk sa...

Underbart vacker matta! Jag har en likadan men med andra färger som jag hitta för ett år sen och som jag sydde i unga år. Det var ju stora korsstygns handarbeten på den tiden. Men att sy en matta...ja det görs nog inte idag :)
Ha en fin mässdag!

Vform sa...

OJ så fina tomtar ...
och ser man på den rosiga mattan är man genast 15 år igen!
Ha en skön helg!

Anonym sa...

Hej syrran!
Oj såg din matta ut sådär, det kom jag inte ihåg! Jag borde kanske söka fram mina korsstygns "solros-mattor" jag också! Tyvärr vill jag minnas att de i så fall måste "fixas" i kanterna. Låt dig inspireras på mässan och kom hem med många nya fina ideér!
Lillsyrron

Vform sa...

Hej igen! Det blir ingen Stundarsmarknad i år!
Däremot Bennäs lördag före ;)
Ses då!?

Annika sa...

Hej!
Tack för din kommentar idag. KUL med ännu en person från svenska Österbotten. Jag känner ju Vform, som jag ser kommenterar även här.
Ja, och så har ju sommarstuga i Närpes. Skulle gärna vara o Österbotten nu, även om jag vet att det är mörkt och grått.
Hälsningar från Annika i DC

Isa sa...

Du borde ju fixa en bänk till mattan så kan du sitta på den istället, den e fin.

Isa sa...

...det är dina tomtar också...