söndag 28 juni 2015

Bland vackra trädgårdar och loppisrace

     Denna helg gick i rasande fart men kanske inte så konstigt när jag mest befann mig på trevliga utflykter bland många kreativa människor och annat intressant.
   På lördagen var många trädgårdar öppna i Pedersöre men under en dag hinner man inte till se så många. Den här gången valde jag att åka och se trädgårdarna i Esse vilka jag inte sett tidigare. Underbara trädgårdar allihop. Tänker här låta er få en glimt av allt det vackra också så jag börjar här med Susanne och Staffan Forsbloms trädgård.
                         Flera små trevliga uteplatser med massor av växter runt om kring.


     Många fina stengärdsgårdar fanns i denna trädgård vilka passade  perfekt på sina ställen.
Syns kanske inte här så bra men vallmon hölls upprätt genom ett galler av kamstål. Vallmon brukar ju annars inte hållas upprätt så bra.
       Så himla fiffigt och vackert med brunnspumpen som ger vatten till de tre betongbladen. Tvättbrädan bredvid är ju också rätt trevligt.


      Framför dörren till det separata uterummet fanns denna blomma i tegel och betong.

                                               Gammalt kärrhjul med ljus och murgröna i.

                                                     Enkel och lättskött köksträdgård.

     Så kom vi till Margareta och Håkan Dahlstrands sagoträdgård. Där fanns en riktig trollskog med höga granar och många egen målade konstverk utställda. Så mörkt där att mina foton inte blev bra.
Uteplatsen här har väggen av gamla störar med fönster i.

     Vi vandrade videre och kom till denna pergola med växter som klättrade över. Mycket lummigt och intressant.

                                      Skojigt hus som kanske var gjord som en prydnad.

                                     Sååå vackra ståtar Allium bland en massa andra växter.
                                           Gamla slaskrör tar sig mycket bra som krukor.

     Syns kanske inte så bra men detta är en stor boll gjord av kamstål. Runtomkring var en serie med små utelampor lindade så vi funderade över hur vackert detta skall vara sen på kvällen.

          Fler uteplatser fanns också i denna trädgård, bara att placera sig efter väder och vind.

            Nallebjörnen, även han tycks njuta av att ligga och vila här i all lummig grönska.

   Hjärtligt tack för att ni bjuder på era trädgårdar så vi får finna inspiration och njuta en stund av allt ert vackra.

   I nästa inlägg kommer bilder från Påvalls trädgård och även några från vår egen enkla trädgård.

I dag var det även loppisrace i Nykarleby vilket säkert blev lyckat för både säljare och köpare eftersom det varma vädret infann sig åtminstone för denna dag. Trevlig dag och visst kom några fynd med hem som med ganska stor säkerhet blir återanvänt.

    Ha det alldeles gott och njut av det varma vädret så länge det nu varar. Vi ses.

5 kommentarer:

nattugglan sa...

Där va det fina förslag o fiffiga ideer..Det därmed rabarberbladen va ju bara för fint!Kul att vi andra fick se!

Snäckskalsdalen. sa...

Ojjjjjjj, så mycket fint du visar! Det är inte utan att man får miljoners idéer i huvudet, så mycket fint man kan göra bara man har lite fantasi och kreativitet! Jag gillade så många saker i ditt inlägg! Måste titta igen och kanske sparar jag en och annan bild i mitt minnesarkiv!!! Hoppas det är OK, jag tittar bara, jag använder inte bilderna mer än för mitt intre!
Kramar Agneta

Lyckoslanten sa...

Det var många upplevelser rikare du kom hem med!
Hoppas du får en skön vecka! ♥︎

Evas Pyssel sa...

WOW vilka trädgårdar och så många spännande idéer. Betongbladen fastnade jag för. Har faktiskt gjutit ett betongblad i helgen. Men pumpen ??? Inte lätt att hitta en sådan.Tänk så roligt att man vill visa upp sina trädgårdar . Jag har varit på ett sådant Öppenträdgård för några år sedan. I år har jag inte sett någon annons om det.
Visst är det härligt med att plocka egna jordgubbar. Vi har inte många plantor men desto mer värdefulla. För två år sedan hade jordgubbsbladstekeln ätit upp bladen och då blev det inga bär. Sen satte vi nya plantor och har haft fiberduk över dem hela våren. Här är ju skator också.
Ha det fint . Kram Eva

Nette Cecilia sa...

Sååå fina idéer du visar ,trädgårdarna är ju lite långt borta för att hinna besöka dom på en dag ,kram Nette