tisdag 23 juni 2015

Ljuvlig midsommar trots allt


    En mycket trevlig midsommar vid sommarstugan blev det trots allt. Efter att vi numera nästan endast haft svalt väder med regn så blev ju midsommarvädret helt förträffligt, För första gången i år gick det att sola i shorts en stund enligt mig, Skööönt.
     Att åka ut till sommarstugan är alltid vår tanke att vara utomhus och vid sjön så därav är vi väldigt väderberoende. Känns som om ingen av oss har ro att sitta inne där och göra ingenting så om vädret är dåligt, ja då stannar vi hemma. Nu blev det helt över förväntan och väldigt trevligt med middag ute med de allra närmaste.

    Minns inte när så mycket blommat där just vid midsommaren som i år. Liljekonvaljerna blommade för fullt om än de började bli slut på solsidan. I skuggan var de helt ok.

     Tog även en bild på alla ormbunkar som sprider sig där. Gillar detta så slipper man åtminstone se några av stenarna.

     Dessa växer riktigt vid strandkanten och jag vet inte vad de heter men vackra är de i alla fall

                                               Hundviolen blommade vackert den med.

      Till sist mossfloxen som bara kom. Det är faktiskt så att jag inte vet varifrån den kommit eftersom jag aldrig haft den ens hemmavid. För kanske 3-4 år sen såg jag en pytteliten planta växa bredvid en stubbe. Jag tog upp den och satte den nära bryggan där jag tänkte det fanns kanske lite jord och där har den växt till sig trots att den aldrig fått någon gödsel. Jag vet faktiskt inte vad den lever av eftersom det inte finns vettig matjord där. I alla fall glädjer denna "tuva" mig mycket eftersom jag bestämt att inte plantera något vid sommarstugan då jag har sådant hemma som räcker för min del.

     Fortfarande väntar vi på den riktiga värmen men just nu håller jag nästan andan över om regnet kunde hålla sig borta i morgon men så lovas ju inte. Jag skall nämligen befinna mig på Hantverkarmarknaden i Bennäs men inte riktigt för egen del. En annan medlem och jag skall vara där i Hantverkarbodens tecken så vi får se hur detta lyckas i morgon.

    Ni skall alla ha det så gott till dess vi ses igen.





6 kommentarer:

Vform sa...

Oj, va fina blombilder!!
INGET regn i morgon ... hoppas vi!
Ses då!

Snäckskalsdalen. sa...

Vilken vacker midsommar ni hade! Och vilka fantastiska bilder! Och alla liljekonvaljer, underbart!
Agneta kram

Lyckoslanten sa...

Ja vilken underbar midsommar! Vi firar som vanligt med våra "gemensamma bekanta".
Du har rätt, man vill nog vara ute vid sommarstugan. Speciellt om man som du har så vackra växter att njuta av!
Ha en fortsatt vacker vecka! ♥︎

Evas Pyssel sa...

Vad fina blombilder. Det är verkligen tacksamt att fota blommor. Den lilla tuvan mossflox är verkligen en färgklick. Här väntar vi och väntar på sol och värme. det blir mest innehäng med en virkning eller en bok. Men hoppet finns.
Kram Eva

Nette Cecilia sa...

Men visst fick ni regn hur gick det ? fina bilder och så kul med mossfloxen .Jag har en gul pensé vid villan i år vet inte var i från den kommit .kram Nette

Black Iris sa...

Jo, vi är väl många som väntar på den där riktiga värmen. Någon enstaka dag har det kännts som om att nu har sommaren kommit men redan nästa morgon är det höstkänsla igen.
Hoppas nu på en härlig Juli-månad..

Kram Maidi