måndag 2 april 2018

Ugglor på rad


     För något år sen var det ett roligt intresse att virka ugglor men sen bedarrade det intresset. Nu när vi i mars skulle resa iväg söderut så funderade jag vad jag kunde ta med för smått ifall jag behövde sysselsättning. Således uppstod intresset igen att virka ugglor och annat smått till bl.a. barnvagnsmobiler. Det är ju roligt att virka själva ugglan men det små petandet som vingar, ögon, prickar o tofsar o uppstoppandet är nog lite tidskrävande rent av väldigt (piklot).
    I alla fall så blev det rätt många av halvfärdiga ugglor i kappsäcken med hem. Nu är en del klara men det är det slutliga trista jobbet som görs här hemma.  Få se hur många det blir så länge jag har ångan uppe.




                                                  De virkade bollarna innehåller träkulor.
   
       Innuti den mittersta har jag satt ärtor i en boll från Kinderägg så den skramlar. En barnvagnsmobil bör ju skramla litet.
     
   Till att hänga fast mobilen i barnvagnskuren har jag satt krokar egentligen tänkta för duchdraperi. Således mycket enkelt att sätta fast och fungerar bra.

  Garnet kan tvättas i 60* o vadden i 95* men hur det går med träkulorna och bollen med ärtor vågar jag inte säga.
   Idén till själva ugglorna har jag fått från Skapa o inreda men något mönster har jag inte använt eftersom jag virkar först lite på måfå och sen gör fler likadana enligt egen tanke.

   Påsken snart till enda. Undrar faktiskt när vi sist haft så vackert påskväder som detta år. Inget att klaga om vi nu kan låta bli att klaga på snöhögarna förstås. En riktigt trevlig helg med utevistelse, ägg o memma, häxor, spöken o kaniner på besök och middag med de allra närmaste och käraste. Gott så och i kväll tänker jag njuta av bortgångne Jerry Williams musik i TV.
      Ha en skön kväll, vi ses här igen om ni vill.

1 kommentar:

Äventyret framtiden sa...

Små ljuvliga ugglor på rad med träpärlor och kulor i. Vilken fin idé!
Också att ta med sig på resa. Hemresan var ju verkligen bevingad, med kappsäcken fylld av fåglar! Du är verkligen duktig att få till mönster på egen hand! En talang!