onsdag 24 mars 2021

Lite stickning

                  Stickade varsitt par sockor till mannen och mig själv och kom då att tänka på vad som känns mera intressant med de färdigt randade garnen eller när man randar enligt sina egna tankegångar.

       Det finns ju så många vackra garner som är färdig randade och lite spänning kanske att se hur det blir vart efter man stickar. Tyvärr har åtminstone jag blivit besviken någon gång när jag köpt ett enligt mig vackert garn och så blir det inte alls ditåt jag förväntat mig. 


          Dessa sockor av det randiga garnet blev ju helt ok men tyvärr, det är roligare att randa själv tycker jag. Dock inte för att de skulle bli finare, kanske mera för att jag gillar att tänka till hur jag vill ha det eftersom just detta känns nästan roligare än själva stickningen.
   En sak som jag nu äntligen testat är att blöta de färdiga sockorna i hett vatten. De blev verkligen mjukare. En bekant berättade att hennes 100-åriga svärmor alltid gjorde så och jag har haft så svårt att fatta detta. Jag har bara förknippat ull och varmt vatten passar ihop med tovning. Vill dock påpeka att sockorna är av Sju Bröder och jag lät dem ligga i ganska hett vatten en kort stund, kramade ur och torkade liggande på handdukar 

   

      Kan ju inte vara helt utan stickning så nu får det bli ett pannband som jag så väl behöver när vi får förpassa mössorna i sommarförvaring.

     Vackert i dag men blåsigt. Blir en promenad nu sen får vi se vad dagen mer har att bjuda. 

                                                  Hej svejs till er alla, vi ses.
 

Inga kommentarer: