måndag 1 mars 2021

Skogsbad och lite annat

 Här om dagen läste jag någonstans om att man numera kan utbilda sig till skogsbadsguide. Tänkte att detta hade nog varit min grej om jag varit si så där femtio år yngre ha,ha. Egentligen tänker jag att just detta att upptäcka i naturen borde ju vara en självklarhet för varje människa. Det är ju bara att gå till skogen och öppna ögonen men nej tyvärr är det ju inte så eftersom vi växer upp i så olika miljöer.

  Kanske föds intresset för naturen med skogen och dess stora och små detaljer att upptäcka då man som jag sopade och städade mellan stenar och buskar och samlade på olika mossar, lavar och stenar som barn. I dag är det datorer som gäller men för att inte låta för tråkig så säger jag att allt för något gott med sig. Ändå vill jag också säga att det allra första vi människor borde få lära är just en del om naturen för ingen natur inga människor.
     Varje årstid har sin tjusning och det blev många vandringar i skogen till dess att snön hopade sig överallt denna vinter.
  I väntan på våren skänker jag nu en tanke till söderns sol som vi avnjöt så här års i många år. Är faktiskt förvånad själv över att jag inte tänkt eller längtat alls under denna vinter till  söderns sol och värme, det är ju ändå bara att gilla läget.
  Solen skiner just nu och jag får fortfarande njuta av julblommor. Jag hade två vita amaryllisar som blommar för tredje gången med två stänglar. Ännu finns en stängel som inte slagit ut och de står  sig rätt gott när jag klipper av och ställer i vatten.
     Hortensian blommar fortfarande och jag är så glad för dessa. Har dessutom så vackert minne från att min mormor alltid hade flera rosa hortensior varje vår som blommade fullt ut. Hon satte dem från skott och övervintrade dem varje år på golvet i sin stuga. Antagligen hade de lagom svalt, stugorna var ju inte så varma då.
     
     Vad jag gjort den senaste tiden. Blir inte mycket av känns det som . Stickat lite, ändrat ett par klädesplagg och haft trevliga pysslare här som förgyller tillvaron.

     Nu en tur ut i fina solskenet. Ha en bra dag alla. Vi ses.

1 kommentar:

Bibbis blandning sa...

Jag tror att min blick och min kärlek till naturen kommer
ifrån att jag alltid känt mig rofylld och tillfreds i den miljön.
Att gå i skogen för att plocka bär eller svamp eller utan någon egentlig anledning är så skönt och tillför så mycket energi.
Det luktar gott och det finns så mycket spännande och vackert.
Jag har ofta stött på djur i skogen och jag brukar tacka för att jag får komma hem till dem på besök och lovar att inte förstöra något.

Tack för dina vackra bilder