söndag 28 april 2013

Loppis i Luleå

     Denna helg blev det en tripp till storloppiset i Arcushallen i Luleå för min del. Man kan nog kalla det storloppis eftersom en lördag varje vår och höst så är  Arcushallen helt fylld med loppisgrejer.  Ett rent nöje att få kika runt och även handla ett och annat utan att fundera desto mera på slantarna.
    Loppiset öppnar kl 10 men redan halv tio så var kön så här lång och lika lång från andra hållet. Tur bara att vi kom dit i god tid eftersom det var aningen bättre utrymme från morgonen och även senare på eftermiddagen.
               Här syns endast en del av hallen och mängden besökare har mattats av.
    I höstas när jag var dit första gången så tyckte jag mig se endast en massa kläder men i år var mina ögon antagligen lite vanare med det här att kika runt på loppis så nu märkte jag minsann vilken massa olika grejer där fanns. Allt är även lite billigare än här hos oss.
 
    Några fynd då?  Jo visst blev några grejer men eftersom jag inte har något stort intresse av grejer med samlarvärde så brukar det bara bli lite vad som helst som jag råkar gilla. T.ex det här fatet med handtag och det är just handtaget som jag tycker är det speciella. Annars var ju såna fat och brickor moderna när jag var barn men även de blev ute så visst är det lite skoj  och även mycket bra att det blivit så pop med återanvändning.
     Sen är det ju det här med tyger. Jag kan ju bara inte gå förbi en låda med tyger utan att gräva i den så visst fick jag snappat åt mig några bitar. Blev rätt tokigt en gång där när jag frågade priset på en tygbit och kvinnan sa en tia och jag mumlade något då om att jag inte skulle ta den. Snabbt funkade hjärnan igen så jag förklarade att jag tänkte på tio euro. Inte illa i alla fall för det blev en trevlig pratstund där på köpet.
    En skojfrisk och glad junta där syster yngre är med var mitt ressällskap. På fredagkvällen var vi alla ut och åt där i Luleå och detta ljus som vi hade på bordet får påminna deltagarna om vår middag.  Vid bordet med så många pratglada juntamedlemmar och dessutom två likasinnade utbölingar var det inte lätt för ljuset att brinna. Ni ser ju hur det blåser om det, hm,hm. Så tack alla  ni juntamedlemmar, ni var trevligt sällskap.
     I dag åkte mannen, ettan o jag iväg till hamnen och se om vattnet är öppet till vår sommarstuga. Det var inte riktigt öppet ännu men nästan, antagligen inom en eller två dagar så slipper över.

     Allra mest längtar man dit på våren trots att det medför en hel del jobb eftersom även där skall städas och sen ställas i ordning.

     Hoppas ni alla haft en trevlig helg. Vi ses igen en annan dag. Ha det så gott.


5 kommentarer:

Steekjes en Stygn sa...

Oj så mycket folk som står där och ska leta fynd. Jag undrade först lite om det där med tian men kom på att Finland har euro .det blir då en skillnad. Söt bricka du hittade. Jag är som du. Inte samlar jag men en låda med garn eller tyger ska undersökas. Och sen kanske man hittar något som man inte visste om att man saknade.
Ha en fin vecka.
Anje

Vform sa...

SÅ trevligt ni säkert hade det :O)
Och vilken folkmängd !!
Ha en trevlig vappen!

Rantamor sa...

Men har du varit i luleå igen på Loppis, du måste vara en riktigt inbiten loppare.

Hoppas att du får en riktigt trevlig Valborg och en mysig 1:sta maj med mjöd, struvor och en majvippa i handen..

Tjingelingen från Rantamor.

Lilla Källängen sa...

Ojoj så mycket folk!! Å vilken loppis, där skulle jag absolut inte ha något emot att vara :-) Så roligt och alltid hittar man något fynd..
Önskar dig en riktigt fin valborg!
Kram Anneli

Käranån sa...

Vilket veckoslut du haft på loppis i Luleå!! Härliga fynd du gjort, måste vara en upplevelse att vara där! Hoppas du haft en fin Valborg!