onsdag 1 maj 2013

Vappen o första maj

     Vappen nästan överraskade mig i år. Hann knappt tänka efter så var den här.  Eftersom jag gett järnet med att skura fönster, golv och allt annat som behöver grovstädas ibland så hann jag alldrig tänka på vappen i förskott. Nu blev således vappen  firad i enkelhetens tecken  här men i stället har jag rena fönster, gardiner, ordning i vissa garderober m.m.
    När jag var i jobb på affär så införde jag att ha vintersemester sista veckan i april och  då städade jag halva veckan. När maj sen kom då blev det villa liv, trädgårdsjobb och utevistelse så mycket det bara gick.  Fortfarande så sitter detta i att under sommaren så blir ordningen så minimal inomhus som det bara går.

      Och  vappen den var helt ok att fira med gubben på tu man hand med älgstek, gott vin, choklad och min loppisbricka full med ljus.
     Karl Fazers mörk choklad med päron o mandel passar mycket bra när när man vill ha så där  lagom sött.


     Det brukar ju eldas  majbrasa ute så varför inte njuta av brasan i spisen på småtimmarna.
     Första maj i dag och jag tog mig en ordentlig titt utomhus på vad som visade sin skönhet så här års. Blåsippan den blommar troget i min blomrabatt som vårens första blomma.

    Scillan är också tidig av sig men den bugar så enormt att man borde stöda upp den för att alls få en bra bild på dess vackra utseende.

     Krokus är också i blom här men den verkar avta lite för varje år så jag vet faktiskt inte vad den inte gillar här.
    Denna gullviva är vild och hämtad från Norge men den är mycket tacksam och vacker och sprider sig väldigt snabbt.

    Till sist min stackars rhododendron. Den blev planterad mot hösten och så här ser den ut nu. Antagligen får jag kapa ner den till hälften men jag skall ännu vänta och se. Tror att jag själv rår för att den tagit illa vid sig. Mot  våren satte jag säckväv utanpå, det är ju gott och väl men dessutom hade jag satt en papplåda ovanpå och under den såg det så här illa ut. Ner i kanterna verkar den må gott så jag tror att det var dumt med papplådan. Min tanke var att den skulle undgå kalla vindar men tydligen var detta en dum tanke. Det är bara att se hur den nu fortsätter.

     Hoppas ni alla haft en trevlig vappen och även första maj. Ha det så gott alla ni som tittar in.
         Vi ses.

5 kommentarer:

Janne i Fagerlia sa...

Din viltmiddag så meget innbydende ut :)

Ha en fin 1. mai !

Steekjes en Stygn sa...

Väldigt trevlig med en fin middag i ett städat hus. Du måste känna dig riktig nöjd.
Ha det gott.
Anje

Rantamor sa...

Ja å väit dö an åut opp häila smolon....

Ha en trevlig kväll...å va mycket vår du har fotat...

Lyckoslanten sa...

Ingen dålig vana att städa upp huset innan Valborgshelgen och mysigt såg ni ut att ha haft det. Jag fick ha våra gemensamma bekanta här.
Men så det blommar hos dig redan!
Hoppas du får en fin majmånad! ♥

Snäckskalsdalen. sa...

Så skönt att du fick så mycket gjort och vilken härlig middag efteråt, sånt är extragott. Jag önskar jag hade samma vana, men det har jag inte.....jag bara går omkring och ojar mig!
Oj, vad den ser ut din rhoddis, hoppas den klarar sig ändå. Man är ju så glad i sina växter.
Agneta kram