söndag 22 december 2013

Återanvända julpynt.

     Jo så är det väl att det mesta av julpyntet blir återanvänt från år till år. Till vår tradition hör ju det här med julgran, glitter, ljus, tomtar, renar o annat men när vart och ett tillkommit  i julpyntandet, det vet jag nog inget om.
     Även en hel del slit och släng är nu också med i bilden men ändå måttligt. Vanligen blir ju någon ny sak inköpt och något annat packas bort eller slängs.

     Tidigare var det mest tomtar som gällde här hos oss men nu har det blivit både renar, änglar o lite annat och då mest i vitt. Ni vet ju det här med bloggandet, det inspirerar ju att se vad andra pyntar med och det vita har ju varit med i några år nu.
      Hjärtat på spiskupan är nytt för i år. Tycker mig känna att det får bli bara mindre och mindre pynt vart efter åren går här hos oss men hjärtat det kommer att passa där året om.
        I granen satte jag allra först de hemgjorda pynten + de gamla halm änglarna, klockorna, bollarna o kottarna och jag tyckte den var alldeles fin ända tills mannen och sonen kom innanför dörren. Jag frågade vad de tyckte och svaret blev att den såg nog lite spartansk ut så då kom även några bollar dit men bara några.
      Nästan så man kunde tro att jag blivit smått tokig när jag gillar t.ex slitna pappershjärtan bättre än dom fina glittrande bollar som nu finns. Kanske har mitt hantverksintresse gått över styr men
pappershjärtan är nog  mera genuint i dagens läge än glittrande bollar. När jag var barn var det ju precis tvärtom.


       Röda gamla bollar, ja de här måste bara hänga med varje år om än väldigt slitna. Det är den gröna kransen som inte håller sig fin längre. Låtsasbarren håller på att ramla av så helst bör den inte alls vidröras men den har ju också hängt med i nära 50 år. Oj usch betyder det månne att jag är ännu äldre?
     Och här kommer den nästan lika gamla tomten som börjar ha så torr och skröplig hy och även glest skägg men ack så go den är ändå.

     Den gamla andventstjärnan är också med men det är mannen i huset som gillar den och visst ger de gamla stjärnorna vackert sken.

    Jag gissar att även de allra flesta av er börjar ha klart med julpyntandet. I morgon blir det att tänka på det där sista med maten och sen får julen komma. Synd bara att det lovas slask ända till nyår men vi har ju det varmt och gott inomhus. Brasan i spisen och många ljus så glömmer vi slasket.
   
       Jag önskar er alla besökare och alla goa vänner en riktigt god jul och hoppas att vi ses här igen efter julfirandet.  Tack för att ni finns.

   

7 kommentarer:

Evas Pyssel sa...

Det är så mysigt med gammalt julpynt. jag är likadan. Mina vita snöbollar i plast i granen är jag riktigt glad för. Hoppas du får en jätteskön och härlig jul.
Kram Eva

Catarina sa...

Mycket fint julpynt du har! Och visst är det något speciellt med det hemgjorda. Pappersstjärnan i granen tyckte jag speciellt mycket om!
Önskar Er en riktigt, riktigt God Jul & Ett Gott Nytt År! från oss alla.

Solglittret sa...

Såå vackert julpynt!!

Önskar en riktigt God och Fröjdefull Jul ♥

Julkram från Lollo

Janne i Fagerlia sa...

Mye fin julepynt å se hos deg :)

Riktig god jul!

Anonym sa...

Vackert! Helt i min smak, renarna e så fina! Jag fick en stor granrisbock av dottern♡ som hon gjort, den måste du komma å se, vet att du gillar den. Önskar er en Riktigt GOD JUL!!

Stubbetufsa sa...

Hos meg blir det mindre og mindre julepynt for hvert år. jeg setter også pris på gamle ting og på gjenbruk. Vi begynner nok å dra på årene, som vi sier...
Kos deg i romjulen!

Anonym sa...

God fortsättning på julhelgen!
Jag hade tänkt göra några "flätade korgar" (har inte kvar mina gamla) till den här julen men jag hann aldrig. Men men... min gamla tomte står också denna jul på spiskransen, men den börjar bli så skröplig så få se hur länge den hänger med, din tomte är betydligt slätare i ansiktet!! Syns snart!
Hälsningar från syster yngre.