måndag 16 december 2013

Marknaden på Södermalm i Jakobstad

       Det har nästan blivit snudd på en tradition för mig att vara med på julmarknaden i Jakobstad, samma som med Gammaldags torg som går av stapeln på sommaren. Ute marknader på vintern tar ju visserligen en till eftertanke om det kan vara riktigt klokt att vara med när det alltid är så kallt men fy fasen den som ger sig. Till nästa år har man igen glömt hur man stod där och huttrade. Tack och lov att jag har en tjänstvillig sonhustru som avlöser mig ett par gånger under tiden så det går an . Mitt problem är alltid att det känns så himla kallt hur mycket jag än skulle klä mig.

   Bara ett par bilder här av mitt eget bord. Tjusningen med dessa marknader är nog julstämningen, det där att träffa andra hantverkare, prata bort en stund med besökare och visserligen inte att förglömma att någon vill köpa ens alster. Det är ju inte alltid pengarna i sig som gör det hela, en del av det är ju att någon gillar det man gör.
    En bra marknad har det varit alla gånger jag varit med, ibland livligare handel och ibland lite lugnare och glada och trevliga människor har jag alltid träffat där så jag är glad att Södermalm marknaden fortsätter i samma anda som tidigare.

                      Dessa julprydnader som jag här visar finns vid Hantverkarboden.
      En jul utan julprydnader och pynt känns ju inte som en riktig jul, åtminstone inte för mig  alla fall.
     

    Tiffany ängel och stjärnor av åter använt glas tar sig alldeles fint ut i fönstret. Min favorit är stjärnorna som är alldeles förträffliga mot det rätta ljuset.


      Tro Hopp o Kärlek i alla valörer slår i Jakobstads nejden, så även dessa som är i sådant format och hållbara att de går lätt att skicka till vänner och bekanta per post.
                        Handstöpta ljus kan jag tänka mig är välkommet i varje hem.
       Virkade pannlappar med blommotiv eller tomte. Bara att välja efter smak.


     Sist men verkligen inte minst, tiffany prydnader passande såväl till julgran som till fönsterdekoration.

     Min mening var den här gången att visa en liten del av vilka julpynt som finns där vid Hantverkarboden. Nyttosaker som passar till julklappar finns det gott om så välkommen in även bara för att se utbudet.

Som ni alla som läser min blogg redan vet så ligger hantverk mig riktigt nära hjärtat. Kanske därför att jag själv hela mitt liv sysslat med något hantverk som kräver både mina händer och minsann en hel del idéer och planering. Därav vet jag att den självgjorda gåvan jag  får tagit en hel del tid för tillverkaren och även skänkt mig en tanke vad som passar till mig.
    Ja säger till alla som vill göra något till sina vänner: gör det ni kommer på, vanligen värmer sådant.

    Hoppas ni alla har det gott så här veckan före julen. Vi ses igen om någon dag.
 

5 kommentarer:

Rantamor sa...

Men se där sitter "min tomte" på marknaden i Jakobstad och fryser om rumpan sin... =)
Hoppas att du fick många intresserade människor till ditt bord som ville handla julklappar för där fanns det ju en hel del att köpa ser jag.
Har du gjort färdigt dina marknader nu så här veckan före jul ???

Hoppas att du har en finfin advent och att ni inte har det här förbaskade regnandet som vi har och halka och jävulskap.
Inte för att jag gillar vinter och snö, men ösregn när det är 16 december det är riktigt illa.

Tjingelingen från Rantamor.

Mina fotostunder sa...

Vilken trevlig marknad jag har missat, nåja svårt att hinna med allt. Senaste helg så var vi på julkonsert till Umeå. Så vackert handgjorda julpynt det finns! Tack för att du visar dem!
Ha en bra dag!

Äventyret framtiden sa...

Mycket vackert och fint fanns här idag att njuta av idag.
Marknader är roligt att vara delaktig i, men jag håller med dig, det är viktigt att man inte fryser:). Ofrånkomligt förstås, men ibland är det värre än ibland.
Jag önskar att man hade vingar och kunde flyga runt och se på alla marknader i vårt avlånga land.
Ha det bra och jag önskar dig en skön fin vecka innan julafton!

Hjärtruds Stuga sa...

Så mycket fint du visar. Jag är alltid lika förundrad över hur många duktiga människor det finns ute i landet, som sitter hemma i sin kammare och skapar de mest fantastiska alster. Julmarknader är väl ett bra sätt att få visa upp vad man har gjort.

Må så gott

Kram Karin

Steekjes en Stygn sa...

Det är alltid lika trevligt att ser sig omkring hos dig. Tycker mycket om det engagemang du förmedlar.
Men oj, så kallt det måste vara att stå där så här års. Skulle nog inte klara mer en högst en halv timme hur många värmande kommentaren man än får.
Hoppas du har blivit varm nu igen och sitter hemma och pysslar med det sista.
Anje