söndag 29 november 2015

Heldag med intressanta hantverk och inredning.

    Började denna dag med ett besök vid julmarknaden i Bennäs. Mycket intressant med vackra hantverk, inredningsdetaljer och även många lotterier.

   Där fanns Viveka Strömberg som gör jättefina smycken av (tänkte säga gammalt skräp) men nej hon gör smycken i silver och gamla bestick,slantar och annat återanvänt. Ni som inte sett dem direkt kan nog inte ana hur fina smycken hon har.
     T.ex. detta halsband gjort av skaften på gamla kaffeskedar, jätte, jätte vacker vill jag säga.

                        Armband i silver och pärlor men även här finns återanvända material.

     Armband gjorda av 1 marks och 5 penni slantar. Som ni ser en väldigt duktig designer på det hon gör. (Fler hantverkare med sina alster i nästa inlägg.)

         Fortsatte sedan till stan för att ta en titt vid Sunds trädgård där det bjöds på kaffe och även fina jularrangemang av blommor och annat.
    Live musik fick vi även njuta av där, så också julgubben som delade ut karameller så allt var ordnat för att vi kunder skulle få den rätta lilla julkänslan.

     En vit ren och vit gran  i detta arrangemang tilltalade mig så jag  ville ha en sådan liten ren för att möjligen pryda något åt samma håll men jag  fann inga. Endera var de slut eller så fastnade inte min blick på detta bara.
    På inredningssidan fanns många vackra saker som denna julgran som möjligen var gjord av "vattenslitna pinnar". Äsch detta blev en konstig förklaring på pinnarna men jag vet faktiskt inte hur jag skall förklara annars.
    Även stjärnan var toppen i all sin enkelhet.
             Visst syns det även här att svart och vitt är inne. Även dessa svarta granar tilltalar mig

                                                             så också de vita tomtarna.

     Mitt eget återigen samma gamla prydda köksfönster som tidigare år. Bara den vita stjärnan är ny eftersom jag inte alls gillade den som vi hade tidigare som gav gult sken trots att den var vit.
     Har fler foton ännu från marknaden i Bennäs men för att inte trötta ut er så visar jag några bilder om Elvströms hantverk och Björklunds julkransar nästa gång.
   
    En bra dag som bjudit mig på mycket inspiration och njutning. Till sist nu frossas här på en chokladask. Hoppas bara att det finns några bitar kvar i den till morgondagen.
    Ha det alldeles gott denna lillajul kväll. Vi ses här en annan dag.

2 kommentarer:

Unknown sa...

nice:)))

Snäckskalsdalen. sa...

Roligt med julmarknad! Den jag brukar gå på är först 19 december och den är i granndalen så dit brukar jag gå.
Jag föll pladask för granen av pinnar och dom vita tomtarna och sen för ditt fina adventsfönster! Så mysigt!
Agneta kram