onsdag 20 december 2017

Städning i full fart.

      Nej så bråttom var det nog inte men med snabba ryck i händerna så kan det gå så här. Tog denna orkidé från fönsterbrädan och det gick lite för snabbt så den fastnade i bandet till rullgardinen.

    Inget illa som inte kan ha något gott med sig för när den redan var uppryckt från sin jord så var det lika bra att plantera om den och på kuppen blev det tre orkidéer som blev omplanterade.

     Har tänkt göra detta säkert ett helt år men verkligen inte under denna mörka tid. Bra så i alla fall, nu är det gjort och vill de inte överleva behandlingen så får dom dö bort. Brukar tänka så om blommor för då överlever de vanligtvis. Dem man vill ska leva så sköter man vanligen lite för bra med bl.a. vattningen vilket vanligen brukar ta kål på dem.
     Mitt köksfönster ser nog inte riktigt juligt ut detta år eftersom jag inte kan förmå mig att flytta bort de två vackra orkidéerna som just nu står i blom. Även orkidéer brukar ju gå att sätta i julplanteringar men nu tänker jag låta dem stå precis som de är. Faktiskt de tacksammaste blommorna jag vet, de kräver ju ingenting. Brukar bara förära dem några få gödslingar på våren och de tackar med blom varje år.
     Om en liten stund tänker jag se Enkelstöten i TV, de är bara för roliga.
      Hej svejs till er alla, vi ses här före julen.

3 kommentarer:

Skaparglädje sa...

Så skönt nu fick du äntligen den där omplanteringen gjord, fast kanske du kunde valt en bättre vecka och inte mitt i julstöket.
Julkram från Anne-Lie

Äventyret framtiden sa...

Kanske orkidén själv fixade det, hade ett finger/blad med i spelet? ;) Skönt att ha den omplanteringen gjord. Jag tycker ditt köksfönster är väldigt vackert med alla blommor och stjärnan i.
Ha en fin dag mitt i julstöket!

Evas Pyssel sa...

Det är så fint med orkideer. Man blir jätteglad när man får dem att blomma om. Ditt köksfönster är jättefint tycker jag också.
Kram Eva