måndag 20 maj 2019

Trädgårdstider

    Börjar med min allra finaste blomma just nu. Den vita krusiga tulpanen är så otroligt vacker, njuter gång på gång när jag tittar på den. Saken är dessutom att jag inte brukar lyckas nämnvärt med tulpaner så varför denna är så generös mot mig vet jag ej.
    Fråga mig inte namnet på den för det har jag inte lagt på minnet. Den blev inköpt vid Garden Flora i höstas så om någon råkar vara intresserad så kika in här och fråga.

     Det fina vädret tog mig med storm så jag frestades att plantera ut i krukorna om än jag vet att frosten ännu kan ställa till det.
    Blir det någon kall natt så har jag klippt till passande storlekar av fiberduk som skall vara enkelt att ta till.
     Har också njutit många gånger om under dagen här ute på terassen men ingen tupplur i gungan blev det inte om än jag var rätt frestad ett tag. Tycker att jag nu kommit rätt långt med odlandet eftersom nästan alla grönsaksfrön är i jorden också.

     Jag är faktiskt helt förundrad över hur alla träd och buskar är proppfulla med knoppar o blom i år.
Detta är mitt krikonträd som blommat endast med några blom tidigare. Humlor och bin står för en bra början ser det ut som.
    Jag har fem körsbärsträd och alla är fulla med knoppar o blom, helt otroligt men hur det är till hösten är ju en annan femma. Detta är chokladkörsbär som jag köpte i fjol och blommar helt fullt nu.

                I fjol fick vi rätt lite vinbär men nu har de minsann laddat upp med massor av blom.


     Drivbänken som vi kallsådde är nära att bjuda på något att smaksa på. Plocksallad  och rädisor kan behöva ett par dagar till men den andra salladen som det stod på påsen skulle gå att så i kallbädd vill inte alls växa till sig. Trodde faktiskt att just denna skulle bli klar att skörda snabbare.
     I mitten sätter jag alltid två st squage frön för att säkert få åtminstone en planta. Det är den absolut enklaste grönsaken att odla vad jag vet. Behöver bara vattna och någon gång slänga lite gödsel till den så kräsen är den minsann inte.
     Kvällen är sen men kunde nästan inte slita mig från utevistelsen i kväll då vädret var så ljummet.
Alla njuter vi ju av den sköna årstiden så ha det fortsatt gott. Vi ses.










1 kommentar:

Evas Pyssel sa...

Jaa vilken tulpan. Så otroligt vacker. Nu är det verkligen tid att gotta sig med alla vackra planteringar på terass osv. Det gäller bara att vara beredd med fiberdukarna. Jag har också fått upp lite grönt i mina pallkragar. Igår satte jag ut tomatplantorna som jag förodlat. Hoppas , hoppas att de slipper att frysa om nätterna.
Ha det gott. Kram Eva