onsdag 15 januari 2020

Gammal idé.

   Nostalgin gjorde sig påmind igen när jag på ett loppis i Vasa fick se denna korg. Trenden att göra dessa borde ha varit på 1960-talet. Jag hade själv gjort en som gick i fler olika gröna nyanser.
        Stommen i den var från en stor gurk eller rödbetsburk. Locket och botten togs bort. Yttersidan blev först uppstoppad med superlon för att få den lite rundade formen. Eftersom även botten var borttagen så gick det att dra plastremsorna både inne och ute och av dem kunde man knyta och göra mönster på utsidan. Sist blev locket och botten beklädd och botten sattes dit igen. Ett väldigt roligt jobb på den tiden.

   Syster yngre och jag gjorde en tripp till Vasa i går bara för att göra den mörka dagen lite trevligare. I gott sällskap blev dagen trevlig då vi inte lät någon brådska spöka, bara kikade runt, åt god mat och gjorde världen bättre som det brukar heta när pratet är i gång.
 
   Mörk dag så här långt och lovas hård blåst men ha det gott ändå. Vi ses.
   

   


1 kommentar:

Bibbis blandning sa...

Men så himla roligt att se en sådan burk igen.
Min mormor gjorde sådana i alla möjliga färgkombinationer.
De sista var gjorda med plastremsor som man annars hade när man vävde plastmattor.
Jag känner mig nästan lite sugen på att göra en egen burk.
Tack för all inspiration du ger oss och för alla vackra bilder du bjuder på.
God fortsättning på det nya året.