fredag 17 april 2020

Hoppet efter coronatiden

    Just nu befinner vi oss i denna otrevliga "coronatid" men på något vis hoppas jag att det även kommer något positivt i dess spår.
     Läste någonstans i dag om närproduserad mat i coronans fotspår och just detta är vad jag går och hoppas på.
    Eftersom jag alltid älskat att odla grönsaker, plocka bär och dyligt så passar det mig som hand i handske det här med egenproduserat men även att köpa närproduserat. Tycker att det i många år nu inte alls liksom varit inne att odla sina grönsaker eller plocka bär i skog och mark men kanske, kanske kommer detta även i coronans spår.
   Det tar ju sin lilla tid och kräver lite intresse att odla grönsaker själv men det är värt allt när man sen vet vad man äter. I höstas fick jag så bra med morötter och bönor att jag efter  många års uppehåll av sådant jobb tog mig för att återigen förvälla och frysa in. Till råga på allt så råkade jag få inhandlat inhemsk broccoli och blomkål till skapligt pris på senhösten vilket gjorde att mina grönsaksförpack-ningar blev en fullträff. 

     Dessa grönsaker går åt som smör i solsken just nu när vi handlar så sällan. De frysta grönsakerna är ju perfekt att ha hemma när de färska börjar tryta.

    Vågar mig även på att skryta lite när jag nu ventilerar grönsaker. Mannen här i huset skötte om löken i somras och aldrig har jag haft så bra lök tidigare. Ännu har vi några rödlökar kvar, helt fräscha och fina så nu har jag redan vidtalat mannen om vi kunde så fler sorters grönsaker i år och han också rensade ogräs eftersom den sortens jobb inte går ann helt och fullt för mig själv. Han lovade och jag hoppas således få frossa i egna grönsaker till hösten.

                   Var en sväng till villan i dag och det var så vackert väder men kallt och fortfarande lite snö här och var.
   Korven smakade i alla fall och röken från grillplatsen, ja den ger även en härlig känsla.
                   Ha det gott, vi ses.

3 kommentarer:

Äventyret framtiden sa...

Egenodlat, närproducerat, inhemskt ska det förstås vara.
Det klokaste valet.
Vi får hoppas på att coronatiden har en hel del gott att lämna efter sig också.
Var rädd om dig!
Ha en bra helg!

Barwitzki sa...

Hjemmelaget er det beste ... Grønnsaker så vel som håndarbeid :-)))
Hilsen deg i Finland.
Ha en gledelig vår. Viola

Bibbis blandning sa...

Men så himla bra med de där djupfrysta hemfixade grönsaksblandningspåsarna. Kanoners att ta fram lite i taget.
Förr hade jag en stor frys ute i förrådet där jag härbärgerade allt jag plockat i skogen och allt som jag bakat. Nu har jag en liten frys inne och har inte möjlighet att spara undan så mycket men i dessa coronatider är den proppfull med både frysta grönsaker och annat. Men köpt då.
Jag måste fiffilura på de där små behändiga och egen- eller närodlade grönsakspåsarna för jag gillade dem så mycket.

Så fina rödlökar. Fantastiskt. Chef över löklandet blir definitivt mannen i ditt liv.
Heja er!