tisdag 21 april 2020

Lite blommor

      Nu börjar den tiden då jag kan visa en o annan blomma mellan varven. Blåsippan är vacker så det förslår, blommar rekorderligt denna vår tycker jag.
                     Kan inte minnas att en enda planta har haft så många blommor tidigare.



     Kl 7 i morse var jag till Prisma för att handla och tänkte mig då att köpa en blomma för att på detta sätt trubba av det sociala bortfallet lite. När jag var så långt som in i Prisma hade jag glömt bort det hela och riktade bara in mig på att inhandla maten.

    Väl hemma igen fick jag se mig omkring lite men inte många blommor syntes till inomhus. Brukar ha orkidéer som turas om att blomma hela året men nu står de alla tre på fönsterbrädan med ett eller två blom kvar.  Bägarrankan som nu börjar visa sig lite livfullare efter vintern får stå för vårens blomning med sitt enda enkla blom, kanske kommer fler.

    Så vackert väder i dag och jag är väldigt glad för att jag bor på landet och kan vara ute på vår egen tomt så mycket jag vill. I dag ringde nämligen en från Pedersöre kommun och undrade hur jag hade det eftersom jag  redan befinner mig över det jämna sträcket. Jo jag har det ju visst ok men kan mycket väl erkänna att jag saknar den sociala biten och då allra mest frånvaron från barnbarnen. Bara att finna sig i detta, vi sitter ju alla i samma båt.
    Hoppas alla ni andra även haft en skön dag. Vi ses.

2 kommentarer:

Äventyret framtiden sa...

Blåsippan är våren eller hur? När den är här då är det vår på riktigt.
Så vacker din bägarranka är. Jag har nästan ingen blomma inomhus längre, tidigare hade jag mängder, men i och med att vi i stort sett reser bort en gång i året för att rehabilitera i all synnerhet Uffe, så gav jag bort så gott som alla växter jag hade för inomhusbruk. Därför njuter jag extra mycket nu när jag ser dina foton. Tack för dem!

Evas Pyssel sa...

Underbara vårblommor. De drabbas inte av virus som tur är utan lyser upp tillvaron för oss. Här blommar även vitsoppor i stora mattor. Och i ett hörn av trädgården även gulsippor. de har hamnat där på ett annorlunda sätt- För några år sedan när jag plockade sådana på ett ställe fick jag med små rotstumpar . De puttade jag ner i jorden här hemma. Och de gillade läget tydligen. Trots avstånd o.dyl. Ha det fint önskar Eva