lördag 9 juli 2022

Midsommar och början på vår Norge resa

       Blev ett oplanerat långt uppehåll här på bloggen men nu är jag återkommen igen. Som jag redan skrev tidigare så strandade vi på en rätt häftig influensa ett par veckor före midsommarn. Till råga på allt så hade vi inplanerat att åka med husbilarna till Norge veckan före midsommar men så blev det ju inte. Till sist blev allt bra så jag kommer att visa bilder i två avsnitt här, Norge är ju så fantastiskt.

        Börjar ändå med den ljuva midsommarn då vi alla fick njuta av riktigt super sommarväder.

    Vi var bjudna till Botsören och livet kändes perfekt att få vara ut på sjön en sådan dag.


     Maten skall tillredas och sysslorna delas så här är det min man som röker havslaxen som är ett måste i midsommartider så långt det bara går för vår del.


    Många vid bordet och maten den smakade med både grillat rökt och färskt.  Sen blev det ju mete med barnen och det var ju himla roligt för oss äldre, vi blev ju barn på nytt när det nappade bra.

På sen kväll skulle vi ta oss hem med vår lilla pärla, syster yngre och man var med oss. Vädret var så otroligt fint att man kunde njuta hela natten så vi tuffade videre ut till Öuran. Här sitter syster yngre och jag o bara njuter. Kan nästan inte få nog av det stilla havet men är till sist tvungen att åka hem eftersom vi skall på börja vår Norgeresa på midsommardagen.

På Öuran finns fiskarstugor som folk har som villor numera men ingen äger marken så man får ströva var man vill. Fina Kippor att njuta på så inte behöver man vandra runt husen alls.


Midsommardagen körde vi norrut och tänkte vi kommer så långt vi har lust att köra.
      Den dagen kom vi ända upp mot Rovaniemi så tänka sig, jag tog mitt första snabbdopp där.


      Fortsatte till Saariselkä,  vandrade upp en sväng på kvällen och övernattade sen bland "tallarna" med andra husbilar.

    Fortsatte följande dag upp till Ivalo och körde längs med gränsen på finska siden och sedan in i Norge.  Vi bara njöt av den sköna värmen som sträckte sig sen ända till ishavet. 

     Nästa inlägg fortsätter jag med några bilder tagna i nord Norge. Kameran går ju på högvarv så jag sen kan välja och vraka vilka bilder jag vill spara. 

                               Kvällen är som vanligt sen så må så gott alla, vi ses.

 

2 kommentarer:

Äventyret framtiden sa...

Så fina midsommarbilder och jag förstår att det var svårt att ta sig från allt detta härliga när vädret bjöd till som det gjorde.
Inte kunde du väl ana att det första doppet för året skulle gå av stapeln i Rovaniemi. Förunderliga är alla vägar i livet.
Nu ser jag framemot ditt nästa inlägg om Norge.
Ha det gott!

Evas Pyssel sa...

Vilket härligt midsommarfirande. Det var verkligen är väl unnat.Vackra vyer att minnas tillbaka på senare.
ha det fortsatt fint.
Kram Eva