tisdag 6 september 2022

Besök i Eivor Nybäcks atelje

           I går kväll fick medlemmarna i hantverkarföreningen avnjuta ett besök i Eivor Nybäcks atelje. 

Hon gör tavlor, väskor, börsar, smycken m.m. av gamla textiler, knappar och dyligt. Utan att ha sett detta i verkligheten kan man inte ana vilken fantasi och kreativitet som hon besitter.

    Visst har jag sett en del av hennes alster tidigare men inte anat mig till hur fina och många arbeten hon gjort under åren.
    Tavlorna med vallmo består mest av ull både tovat och isytt med alla möjliga passande stygn.

     Grunden i denna tavla var ett något fläckigt tyg som hon sedan lät växa till tavla som enligt mitt tycke går att tolka på fler sätt. 
                           Blommor i mina favoritfärger, ni vet höstfärger. Gillar denna mycket.

                                                           En vrå, allt i matchande höstfärger.



      Hela det gamla huset fullt av fina alster. I farstun fanns olika bildvävar. Minns att hon även höll kurser i bildväv en gång i tiden. Dessa kurser frestade även mig så men eftersom jag höll på med en del annat så skulle jag ha blivit alldeles för spittrad i hantverkandet.

     Denna väska varken kunde jag eller ville motstå så den fick komma hem med mig. Glad att jag valde just denna trots att det fanns fler alternativ.

     Här är Eivor själv i egen hög person. Som info kan jag säga att hon finns i Jakobstad och grupper och privatpersoner kan besöka henne vid överenskommelse. Hennes alster finns både till försäljning och påseende. 
                           Tusen tack Eivor för att vi fick en mycket givande kväll med dig.
         Alla ni som kikar in här, vi ses igen här en annan dag. Ha det gott.

     


Inga kommentarer: