onsdag 24 maj 2023

Kvällens bilder

       I denna vackra tid måste man ju ta bilder stup i kvarten men brukar bli att sen radera bort två tredjedelar. I kväll var vinden ett stort problem. Hade ställt in på macro i telefonen och såg framför mig vilka fina bilder den allra första utslagna rhododendron skulle bjuda på. Där hackade jag i sten för vinden låg på och jag fick radera alla på just den blomman. Skam den som ger sig, det fanns ju så många andra små tjusiga att ta foto på.

     Chokladkörsbärsträdet är det först utslagna av alla frukträd här och två bilder lyckades i alla fall på detta fina blom. 


                      Häggen så ljuvlig denna årstid men ack så ratad på fler andra sätt.

     Ormbunken ser riktigt mysko ut innan den vinglat ut sina blad. Kunde aldrig tro att den skulle börja växa i vårt soliga läge men det gjorde den.

    Denna buske vet jag inte vad den är och varifrån den kommit. Plötsligt fanns den bara invid diket bakom vårt hus. Den har röda bär på hösten. Kanske någon som vet vill berätta för mig namnet på den. Jag har dock inte kommit mig för att googla just här.

     Och nu plötsligt växer även kärrviolen i en dikeskant framför huset. Första gången i kväll jag sett denna här. Blev riktigt nostalgisk eftersom jag beundrade denna miniviol så i min barndom. Då fanns den i kohagen

    Hela denna dag gick åt till att plantera blommor i krukor och skrapa målfärg eftersom räcket vid verandan behöver ny målfärg. Lite roligare förstås att plantera blommor men även detta blir ju bara tyngre med åren. Likadant för mig varje år, när värmen kommer i maj är jag ivrig att plantera sen när detta är gjort ja då kommer en svalare period. Nu samlade jag ihop alla krukor i ett soligt hörn och hoppas att de inte störs allt för mycket av vinden och det svala vädret.
    Hoppas ni alla haft tid att njuta av det fina vädret också för själv har jag blivit lite klokare med åren. Jag låg nämligen i gungan en bra stund också, klokt eller?  Ha det gott. Vi ses.


1 kommentar:

Äventyret framtiden sa...

Ormbunkebilden är toppen, inte bara mysko, utan toppen! :)