söndag 26 november 2023

Tro Hopp o Kärlek inför julen

           Alla som läser denna blogg vet redan hur viktig symbolerna av Tro Hopp o Kärlek är i Jakobstadsnejden hela året om men särskilt mycket vid juletid.

      För ett antal år sen när en bekant skulle resa bort önskade hon om jag kunde hitta på något hantverk som skulle vara lätt att ta med, hon skulle resa till släkten i USA. Jag hade då redan gjort dukarna i textiltryck med egengjorda schabloner men hon ville ha något mindre.                                       
        Skaparhjärnan satte i gång och då blev bröddukar med smörkniv till. Så trevligt att hon den gången satte igång min kreativitet för efter bröddukarna blev det pannalappar som finns på första bilden. Efter dem blev det ljus, kort och sist nyckelringar och kylskåpsmagneter.


             Alla modeller med THK har jag själv ritat, målat, klippt eller gjort schabloner till.

       Fortfarande har jag av alla de slag vid Hantverkarboden och fyller på lite till varje jul. Rätt trevligt för mig att någon fortfarande gillar dem. Kanske uppskattas det just att de är lätta att ta med när man reser till släkt o vänner eller även sända till dem. 
    Detta fungerar egentligen på samma sätt som med stickningen eller sådant, man tröttnar aldrig. Har just fått några dukar klara och sen står ljusen på tur, sen får julen komma.

     Ser ut att bli en fin dag med solen som glimtar så snart drar ett par barnbarn och jag ut och lufta oss men allra först ska vi spela maja med kort ett par omgångar så jag säger hej svejs till er alla. Ha en fin dag, vi ses.
       
     



Inga kommentarer: