onsdag 29 november 2023

Att återanvända

        Tänker ibland på det här att återanvända. Kalla det snålhet, sparsamhet, klokhet eller vad man vill men för mig känns det helt rätt att återanvända det som passar. Vet att en del gillar inget tidigare använt och andra är helt ok med att återanvända genom att köpa kläder,  gamla gardiner och dyligt och sy om. Jag själv gillar allt det där för ofta kommer tanken, vad kan jag göra av detta. 

    Dessa nyinslagna paket är en del återanvänt emballage runtom. Helt ok känns det för mig. När jag var hemmafru med småbarn och ett nybyggt hus så var det att spara på alla områden och det passade mig helt bra. Därav har jag svårt att genast slänga grejer som "kanske" går att använda till något. Därmed inte sagt att jag sparar allt i evighet, nej det klarar jag inte eftersom det stör mig regelt om skåpen blir överfulla.
     Just nu har jag ju bara pysslandet i huvudet därav återigen änglarna gjorda av sparade linnetrådar. Bilden tydligen tagen i dag i blå timmen och mannen skymtar bakom med sin snöskotta.

      Skall vi ge bort någon blomma eller dyligt så behövs ju lappar till vem presenten är och från vem. Alla möjliga små bilder från almanackor, servetter, brochyrer och dyligt blir helt passande att limma på en bit vitt papper så inte behöver man köpa allt mellan himmel o jord för att få till något passande.

     Så för något år sen älskade jag att göra dessa stjärnor. Använde mest papper från någon notbok då som jag tyckte hade en viss tjusning just då. Dessa på bild är gjorda av tapetbitar. Från tapetbitar kan man också få väldigt fina kuvert ifall man vill lyxa till något sådant.

      Njuter verkligen just nu av att sitta inne och pyssla när alla små lampor lyser utanför. Tänker ibland att skall denna kärring aldrig bli vuxen. Nej blir svaret, jag tackar min lyckliga stjärna att jag fötts med detta intresse för livet är bra mycket trevligare så. Njut av det ni älskar att göra vad det nu än må vara.
       Allt gott till er som kikar in, vi ses.


1 kommentar:

Äventyret framtiden sa...

Där är vi väldigt lika du och jag. Jag gillar också att återanvända, att göra om gammalt till nytt etc. Så fina dina änglar blev. Jättefina.
Hälsningar från Funchal!