söndag 16 maj 2010

Änglatrumpet, murgröna o gallkvalster

Vi har haft ett helt underbart veckoslut med värme upp till 29+ men även åska och en o annan regnskvätt. Björkarna har äntligen mössöron och allt är helt ljusgönt. Vi får ju förståss vara lite betänksamma här uppe om det kommer någon kallknäpp, då förstörs det men vi skall hoppas det går vägen.
Här har jag en änglatrumpet som jag fått stickling av min yngre syster. Jag som tidigare kanske hade lite gröna fingrar tror inte mycket på att jag kommer att klara den. Det är nämligen förra ägaren som nuförtiden står för de gröna fingrarna men det återstår ju att se vad det blir.

Den här kronan och murgrönorna köpte jag när vi var till Nordiska trädgårdmässan.

Nu får de äntligen stå i frisk luft om det nu inte kommer någon köldknäpp efter värmen.

Dehär knopparna på svartvinbärsbuskarna visar att där finns Gallkvalster.

Vi har ca 20 buskar och varje vår brukar jag plocka bort de några Gallkvalsterknoppar som finns men i vår var det som en explolsion av dem. Vi har plockat alla knoppar vi hittat men jag undrar nu om det råkar finnas någon som vet något enklare sätt att bemästra detta otyg? Man kan nämligen inte bara låta denm föröka sig eftersom det är en ohyra.

3 kommentarer:

Unknown sa...

Här fortsätter värmen,men det kan ju ännu bli frostnätter.
Jag glömde min änglatrumpet ute i höstas,så den hann frysa,o nya frön har jag inte hittat i vår lilla stad.
Ha en fin kväll!
Kram!

sabina sa...

Jag lyckades inte övervintra min änglatrumpet men mamma lovade mig en ny stickling! :) Tyvärr har jag inget bra tips om ohyran.

Stubbetufsa sa...

Ikke vet jeg vilket uhyre dere har på buskene, men jeg kan oppklare min gubbes mage:
Det var 25 grader pluss da vi tok bildet. Det var årsaken til at snøen tinte så fort, og vi fikk jordskred og sneskred flere steder i de nordlige fylkene våre. Og når det tiner, går ofte telen av jorden nær husene, og der spretter det opp av tussilagoer og rabarbra!
Vi har en veldig kort vår, vanligvis...