onsdag 10 augusti 2011

Handarbetsväder

Dagens väder hos oss inbjuder till en riktig handarbetskväll. På hösten när det börjar bli mörkt och lite ruskigt då brukar det ju suga som mest det där att få sticka, virka, pyssla eller vad man nu är mest intresserad av. Alldeles för tidigt just nu men hoppas det inte blir mulet och kulet allt för länge, det finns ju så mycket som borde göras ute ännu förrän den riktiga hösten kommer.
I alla fall tänkte jag köra på med lite inspiration, här får ni se babyfilten som min syster stickat (hon skall bli mormor schhhhhh). Lite ovanligare färger och modell. Mönstret har hon tagit från Allers men ändrat det ungefär som det nu råkat bli.
Färgerna är alldeles intressanta i mina ögon, inte som en alldeles för vanlig babyfilt. Hon blev så förtjust i det mönstret och på stod att det var så roligt att sticka det att hon började göra en pläd till sig själv i samma mönster men lugnare färger.

Även hennes rosor som jag för rätt länge sen gjorde i olika färger. Detta var riktigt roligt också att experimentera med att göra rosor i färger som matchade till gardiner och dylikt.

Ännu har jag inte besökt bostadsmässan i Karleby men hoppas att det nu blir i morgon för efter kommande helg då är den slut. Alltid intressant att få se och inspireras av olika inredningsidéer. Det går ju att spana efter små grejer och detaljer så knappast behöver man göra några stora ingrepp i sitt hem ändå. Dessutom brukar det nu inte vara särskilt mycket av inredningarna dom har på en bostadsmässa som passar i ett lantligt hus ca 30 år gammalt.
Här blir nu att tända ett ljus, sätta på TVn och fortsätta med mina pulsvärmare.
Ha det så gott. Vi ses.

3 kommentarer:

Snäckskalsdalen. sa...

Vilka eleganta rosor! Ser väldigt läckra ut. Och plädar i vågmönster är en av mina små passioner, fast jag har virkat mina, kanske skulle försöka sticka en gång. Väldigt fint.
Agneta kram

Creative Momone sa...

Vilken fin babyfilt, hääärliga färger. Man blir ju nog sugen på att handarbeta nu när det lider mot höst, jag virkar lappar för tillfället, en filt till sängen är det tänkt. Rosorna är ju så vackra, men hos oss skulle de nog fort bli Kajsas favoritleksak tyvärr.
Ha det gott, hoppas på fint väder.
Marianne

Annelis hantverk sa...

Så vacker babyfilt och fina färger! Vackra rosor, det var en tid sen man gjorde såna!
Nej, vi ska inte på marknaden.
Ha det bra!