onsdag 3 augusti 2011

Mera från södra Finland

Här vill jag visa en del foton ännu från det vi var till södra Finland.
Några bilder från koloniträdgården i Åbo som tyvärr hade en hel del förfallna trädgårdar men det fanns ändå en del som fortfarande var i gott skick.
Vi träffade på en väldigt tillmötesgående tant som vi frågade om vi fick ta några foton i hennes trädgård. Hon var på väg bort men vi fick gå själva där och ta foton i hennes trädgård. Nästan så man blir rörd att det fortfarande finns så snälla människor. Hon hade nästan hela trädgården proppfull med växter, mycket vackert. De två första bilderna är därifrån.

De här två senare är från några andra men på samma område.

Vi gjorde även ett besök på Klosterbacken i Åbo som är en alldeles gammal bevarad stadsdel. Som ni ser så hade de trappan nästan tillsammans. Det var många lägenheter som samsades om samma innergård.
Bastun är ju ganska obligatorisk i Finland.
Tydligen en fiolmakare här eller vad man kallar det. Det fanns även butik, post, bokhandel och annat som hörde till en stad.
Vi fortsatte till Fiskars som är ett gammalt bruksområde. Många butiker med designade fina saker och olika hantverk så där var mycket intressant. Ljustillverkning fanns in på området. På det lilla torget fanns lite loppis och även hantverk.
Ett litet utecafé där man kunde ta en paus.

Detta är endast en liten del av hela området som var gjord i miniatyr. Således fick man en överblick av hela området.
Tänkte åka hemåt från Fiskars men jag såg en skylt vid vägen att en hantverksmässa började i Billnäs (som är ett liknande område) följande dag. Således måste vi stanna ännu en natt, det gick ju bara inte att missa ett sådant tillfälle.
Mässan var bra och intressant men eftersom jag inte har några foton av hantverk därifrån så får ni se några idéträdgårdar, de fanns också på samma mässa.


Eftersom Finland är ett ganska litet land så brukar jag anse att vi åkt lite överallt men det är nog bara vad jag tror för det här blev en väldigt trevlig utflykt. Dessutom kan jag säga tack för ett dygns trevligt sällskap till lillsyran och svågern som vi träffade helt oplanerat. Eftersom de var och hälsa på bekanta till Nagu så fick vi även träffa deras trevliga vänner. Slutet gott, allting gott.
Välkommen att kika in igen alla bloggbesökare och tack för alla kommentarer. Vi ses.

3 kommentarer:

Bea sa...

Vilka fina koloniträdgårdar du fick ta del av.
Fiskar är ett vackert område med hög mysfaktor :)
Klosterbacken likaså en trevlig och välbevarad stadsdel från förr.

Vad mycket fint vi har!

Må gott1 /Bea

Snäckskalsdalen. sa...

Så mycket fint och vackra bilder.
Jag föll för den röda grinden och Klosterbacken, så vackert.
Agneta kram

Lyckoslanten sa...

Oj så vackert där! När jag blir ännu mera gumma ska jag också ha det blommigt i min trädgård! ;o)
Låter som en toppen utflykt! Det finns mycket att upptäcka i vårt land! ♥