söndag 18 december 2011

Änligen lite adventsstämning

Äntligen börjar det arta sig även här hos oss. Köket är visst klart men visar det först när alla mina små detaljer är på plats. Dessutom är det ordning och reda i resten av huset så den här sista veckan skall jag bara göra de trevligare sakerna.
Kanske hinner jag med lite pyssel ännu.
Det juliga köksfönstret är nog ganska lik det i fjol. Jo en sak, lägg märke till vår 37 år gamla ljusstake som kommit till heders igen. Inte behöver man alltid gå till loppis för att finna trevliga gamla saker. För oss som levt rätt länge är det ibland bara att gräva i sina egna gömmor.
Min yngre syster och jag som var rätt nygifta fick pengar i julklapp av mor o far och båda köpte vi varsin elljusstake. Det man köpte då använde man väldigt länge.
Amaryllis som jag köpte för en vecka sen står här i full blom men har ännu två knoppstänglar på kommande. Dessutom har jag två st röda som har två knoppar var på kommande men de lär bli lite senare. Ganska tacksamt att spara dem för det är ju inte särskilt mycket de kräver av en.

Fick en påse med enris från min ena sonhustru i kväll så säkert hinner jag och kanske någon till få sig en krans på dörren. Jag blev ju själv utan när jag sålde de några jag hade på marknaden.
Nu tänker jag ta mig en titt på era bloggar så här ses vi igen en annan dag.
Önskar er en mysig och julig vecka och inte alltför stressig. Ha det gott.

6 kommentarer:

Nette Cecilia sa...

Tänk vad det håller länge det man köpte förr jag har en ljusstake på jobbet som är ca 35 år gammal den fungerar ännu ,men jag vet inte hur många som jag kört slut på under åren .ser att du har fin stämning nu .kram Nette

Vform sa...

Tack du ... trevlig påhälsning ;O)
Ja, kanske det är så ... :)
Tänk vad man faktist kan hitta ett och annat i sina gömmor, som platsar ännu!
Jättefint köksfönster och även din amaryllis!!
Stressa lungt!

Lyckoslanten sa...

Nu har jag läst in mig litet här på det missade! Det är faktiskt så att man inte behöver gå till loppis om man äger en massa från förr. Det låter så skönt med litet ledig tid innan jul. Njut nu av veckan! ♥

Annelis hantverk sa...

Jättefint köksfönster! Jag har också en ljusstake som säkert är lika gammal. Sådant som gjordes på den tiden håller än idag annat är det med dagens slit och släng plastgrejer.
Vacker Amaryllis, min har fått en knopp till.
Ha det så bra!
Anneli

Anonym sa...

Oj så fint du pyntat i köket, behövs ingen snö för att få julstämning hos dej.
Min nya symaskin är en flatlock ämnad för sömnad av trikå, släkt med overlocken alltså.
Den syr strechande sömmar och kedjesöm (som oftast jeans är sydda med)Någon sick-sack kan man inte få med den. Om du tittar på en av dina T-shirts så ser du i fållen hur en flatlocksöm ser ut.
Önskar dej en fantastiskt fin jul!!!!!
Kram från Vasa

Black Iris sa...

Fint har du pyntat i köksfönstret och jag håller med dig, de gamla stakarna håller hur länge som helst verkar det som.
Ha nu en riktigt God Jul

Kram Maidi