måndag 12 december 2011

Mera hantverk från Tallinn

Här skall bli ett inlägg som fortsättning på det förra som handlade om bl.a. hantverk i Tallinn. Jag lovade fler bilder och här kommer de.
Detta är från en hantverksbutik där i Gamla Stan som sålde väldigt fina och välgjorda arbeten.
Maskinbroderat, hantverk eller icke hantverk, men vackert ändå.
Fina träsaker i både svepteknik och snickrade eller hur säger man detta?
Knapparna var helt fachinerande. Jag stod länge och funderade var jag kunde få användning för några men detta stannade med endast ögonshoppning.
Träleksaker som tilltalade mig mycket men jag måste ändå påpeka att vid Hantverkarboden i Jakobstad finns liknade gjorda av en lokal hantverkare.
En smidesaffär full med fina saker, även den i gamla stan.
Tröja i järn, inte illa eller hur?
I denna affär kunde jag nästan gå hur länge som helst och bara njuta av alla fina smidedetaljer.
Inga amatörer inom den här branschen inte. Det fanns t.o.m. sänggavlar jättefina.
Många olika smycken. Frestelsen var stor men även det stannade med ögonshoppning.
Här det allra finaste sedd från mina ögen, fiskben som hängare. Mest fachinerad av allt hantverk jag såg var just dessa fina smidesgrejer som inte alls var billiga men smakar det så kostar det. Nu är det ju faktiskt så att det väljer lite var man kan plasera smidesgrejer så jag kom ändå hem utan något sådant men det är ju en tjusning även att bara få beundra olika vackra saker.

Nu till en jättetråkighet för min del. Jag har tappat bort min kamera. Jag har funderat hela kvällen vad jag gjorde efter att jag tänt lyktor och tagit foton där ute i går och jag har sökt både ute och inne, utan resultat. Om jag hittar den är jag överlycklig och då skall jag berätta var jag möjligen hittat den men vi får se hur det går.
Jag hade foton som jag tagit både vid en liten bymarknad och vid Södermalmsmarknaden i lördas som jag ej hunnit lagra. Fy vad tankspridd man kan bli.

Måste berätta en lite rolig historia så här i efterhand men den var ju inte rolig just då. För jätte många år sen hade jag en lite finare armbandsklocka och plötsligt var den spårlöst försvunnen, kom alldrig på var den kunde vara. Några månader senare när min man tog aska ur värmepannan så var klockan där men utan urverk. Då kom jag ihåg att eftersom sönerna då var små och hade kastat några godispapper på gräset så hade jag tagit upp pappret men även med klockan i handen och slängt alltihop i pannan. Tankspriddhet redan då eftersom jag inte visste att jag även hade klockan i handen. Många gånger har jag fått höra som skoj att jag slänger ju klockor i pannan.

Tiden rusar och nu är köket nästan klart, taket borde även bli ok denna vecka. Golvet blir till senare. Smågrejerna såsom tavlor och sådant låter jag bero för annars blir det en massa stress och det är det inte värt. Roligare att hinna tänka efter ordentligt.
I dag har jag haft hand om en krasslig men go liten tjej och så lär det bli även i morgon.

Tack för allar trevliga kommentarer och jag hoppas vi ses igen en annan dag. Ha det så gott.

10 kommentarer:

Bea sa...

Hej!
Oj, så fint hantverk du visar, helt betagen av alla vackra ting!
Men.... HOPPAS du hittar din kamera! Fy så trist att tappa dyra saker efter sig! Jag vet hur det är, tappade min telefon här på höstkanten och kan man tänka, det finns ärliga upphittare!
Må gott!/ Bea

Vform sa...

OJOJ, va mycket fiint du fick se i Tallin!!!
DIT vill också jag åka!
Men, hoppas du hittar din kamera!
Tråkigt! Kanske blir också detta en solskenshistoria, som slutar gott!
Ha de bra!

Janne i Fagerlia sa...

Sååå mye fint å se på markedet. Likte spesielt godt treknappene. Håper kameraet dukker opp igjen :)

Unknown sa...

Oj så mycket fint!
Hoppas du hittar din kamera!
Kram!

Bea sa...

Hej!
Stjärnorna finns i en länk på min sida i texten och dessutom gjorde Strömsö likadana senaste söndag och länken därifrån visar på beskrivning.

http://svenska.yle.fi/matochfritid/bilder/ritningar/papperstjarnor.pdf

Lycka till! /Bea

Annelis hantverk sa...

Tack för att du visar så mycket vackert hantverk! Helt underbara är dom och så välgjorda. Hoppas du hittar kameran så vi får se mera marknadsbilder.
Ha en fin dag!

Rantamor sa...

Tack för hantverkstitten...
alltid intressant.
Gillade också fiskrenset...
en sådan, ja inte precis likadan då, fick jag när jag fyllde år...
hänger i bobilen...

Och nu hoppas jag verkligen att du har hittat din kamera...
inte kan den väl bara försvinna sådär...
synd det inte var mobilen för då hade du kunnat ringa till den !!!!

Ha d gott i luciakvällen...

Snäckskalsdalen. sa...

Alltså, dina bilder från Tallin gör ju att jag vill dit. Är det bara innan jul det är så fina marknader där eller är det året om och bara på helger eller hur fungerar det?
Jag tänkte just föreslå att kan du inte ringa och se var kameran är, men det är ju inte mobilen, allting ringer här och där och det är knappt man vet om det är telefon, mobil, kamera eller dator man letar efter - allt är nästan samma...
Kul historia med klockan! Det var liksom den det!
Agneta kram

Stubbetufsa sa...

Så mye flott du så i Tallin!
Der er det tydeligvis mange handverkere!
Ha ei fin førjulstid!

Anita Tørmoen sa...

Det ser ut som Tallin har mye fint å by på.
Ønsker deg en god helg!