söndag 12 maj 2013

Mors dag och min gamla ungdomscykel

   
      Den sköna värmen överraskade oss på mors dag. Vad kunde vara bättre än att få sitta ute med de viktigaste personerna i vårt liv och avnjuta tårtan i det sköna vädret.
   En total överraskning blev nog denna, min gamla ungdomscykel som fixats upp till nyskick. Ena sonen som är en hejare på att fixa till gamla saker hade hämtat min gamla anskrämliga cykel härifrån och under vintern fixat till den. Han hade redan som barn fingrar som mixtrade på allt. Han hade nämligen fått denna cykel nästan att bli skrot i sin barndom men tydligen inte helt efter vad den ser ut nu.
    Det står Hasselblatt Vasa. Är det möjligen någon som minns dessa cyklar som liknade de gula jopo, även de med små hjul men ändå inte samma? Den här borde vara köpt i slutet på 60-talet.

   Jag brukar ju inte precis ha som vana att visa upp mina presenter för sist och slutligen så är det ju inte presenterna som gör en dag minnesvärd men har man sagt a kan man ju säga b så här är en  väldigt trevlig present till.
     De bestick från Selected by houze som jag beundrat så mycket fick jag också som present. Mycket uppskattad de också, de är faktiskt lite speciella tycker jag.
    Skaftet är av svart stål som är ihoprullat. Skarvet som syns är skuret i lätta vågor så de ser aningen antika ut. Riktigt snygga.
                     Jag säger tack till söner med familjer för en bra dag.

    Nu får vi bara hoppas att det sköna vädret håller i sig. Vi var en sväng till sommarstugan i kväll och jag kan bara inte fatta att det faktiskt var så varmt och skönt att sitta i roddbåten. Det brukar ju annars alltid vara rätt kall luft när man kommer dit den här årstiden.
    Ha det gott alla bloggare och andra besökare. Vi ses igen när andan faller på.

6 kommentarer:

Nette Cecilia sa...

Kul med cykeln ,jag minns nog Hasselblatts affär .kram Nette

Lottiz Fotograferande fyrabarnsmamma sa...

Är det morsdag idag? Trodde det var 26 maj. Kanske ska ringa min mamma då :-/

Tänkte fråga om lite hjälp. Jag och min dotter kan vinna en resa till Legoland. Det skulle betyda så mycket om du ville rösta på oss och hjälpa oss vinna. Vi behöver vara inom de 10 första placeringarna och just nu är vi nära att inte vinna. Du röstar här: http://bloggbussen.bloggportalen.se/top-list på Lottizdays Fotograferande fyrabarnsmamma genom att klick på +1 till höger om vårat namn. Har även skrivit inlägg i min blogg där man kan rösta via http://lottizdays.blogg.se/2013/may/deppade-ihop-gjorde-det-jag-behovde-och-nu-maste-jag-ta-till-fight-2.html Det skulle betyda oerhört mycket om du vill hjälpa oss och gärna be de i din närhet att rösta. Röstningen pågår till 16 maj. Tack på förhand.

Rantamor sa...

Hade också nån sådan där cykel med små däck, men min hette Sailor, men den finns inte mera.
Så kul att du fick tillbaka din cykel i så snyggt skick, nu är det bara att ta en cykelsemester....eller ???

Jasså ni har varit till sommarstugan, va kul, vi har nog kallare här tror jag och så har vi ju havet som kyler, båten är nog på land ännu, men bobilen har vi hämtat hem...

Tjingelingen...

Steekjes en Stygn sa...

Morsdag med sol och värme låter härligt. Nej vi har verkligen kallt härnere. Mycket ovanligt och alla klagar. Vädret är dagens samtalsämne.
Så roligt att du fick din barndomscykel tillbaka. Snygg har den blivit. Det blir väl härliga cyckelturer nu.
Ha en fin vecka
Anje

Snäckskalsdalen. sa...

Hasselblatt, nej, tyvärr, jag tänker bara Hasselblad och kameror! Men cykeln var läcker!
Agneta kram

Solglittret sa...

Ja då den cykeln minns jag ..hade en liknade och den gick också att fälla ihop...minicykel tror jag den kallades i folkmun...hihih..
Visst är det en härlig tid vi har nu...lite väl kyligt här hos oss idag men ack så fint, nu har man hela sommaren framför sig :)
Ha det fortsatt gott i våren vännen
Kram Lollo♡