söndag 16 juni 2013

Min nya rabatt

     
     Några bilder från vår egen trädgård kunde kanske även passa bra att visa efter bilderna från syster yngres trädgård i förra inlägget. Nu är det ju rätt minemalt med rabatter här hos oss men med erfarenheten med många rabatter och mycket blommor så vet  jag ju att de kräver en hel del jobb. Nu har ju skötseln förenklats lite med att barken gjort sitt intåg i såna här sammanhang.
     En ny rabatt kom till här trots att jag bestämt mig att absolut inte börja fixa till något mera. Tack och lov är mannen i huset riktigt händig och dessutom rätt tjänstvillig ( i vissa sammanhang) så det blev han som grävde.
    Jag undrade här tidigare om det är möjligt att ha en rabatt nära en gran men nu bestämde jag mig själv för att testa trots mycket rötter både från gran och björk som blev avtagna. Det var den grå stubben som jag tyckte skulle passa perfekt i detta sammanhang.
   Här finns nu rhododendron, klätterhortensia, astilbe, funkia, bergsvallmo och lite krypväxt som jag inte vet namnet på. Jag har tänkt mig att med lite påfyllning med bark varje vår så skall denna rabatt mest sköta sig själv. Vi får se hur det går om jag blir besviken eller inte. Nöjd är jag just nu i alla fall.

     Sen kommer nu den enda riktiga rabatten jag har från tidigare som ni säkert sett många gånger.
Ha,ha,ha och nu ser jag den gammla kastrullen vid trappan, den skall visst inte stå där. Perfekt egentligen för så här är det ju i verkliga livet men visst inte i inredningstidningar.

    Min tanke är nuförtiden att det vackra och mest välskötta skall finnas nära ingången för det är ju där vi rörs mest och då får man en skymt av det vackra stup i kvarten.
     Porten som är en halva av en avkapad brunsring hänger med fortfarande. Det var nära ögat att den skulle ha hamnat på tippen men jag hann före.
     Likaså mina björkriskrokar som blev till för några år sen när en björk blev avkapad här.
                   Inte mycket till krukblommor, det är bara pelargonerna som sprudlar.

     Fuxiorna är rätt envisa i år men kanske slår de första blommen ut till midsommaren.
                                      Violerna mår inte bra efter sin simtur i krukan.
        Vår frukostplats med förmiddagssol. Vinrankan på ena sidan och björnbär på andra sidan som gärna vill växa oss över huvudet. Här har även stått ett plommonträd som  vintern tog med sig så det är borttaget men här kommer upp ett nytt.
     Oansad rabarber. Bladen blir ju hemska efter att man låtit den blomma men i annat fall måste man komma sig för att ta bort blommen innan dom blir så här.
    Tidigare hade jag en liten barnkammare för växter som fick växa till sig. Den finns i viss mån kvar. Där finns åtminstone den vackra penningblad som senare blommar gult.
   Mannens jordgubbsland. Jag skriver alltid mannens för där har jag inte gjort ett dyft och ändå får jag så gärna både mumsa på och även hämta skörden därifrån. Gott så.
            Rätt långt med kartarna men det återstår att se om det lyckas till mognaden.
       Salladen som får lite försprång i drivbänken har vi fröjdats av några gånger redan. Squasen tar sig även den. Varje vår när jag sår dit sallad så sår jag också ett par frön av squasen och den brukar bli helt bra. Kan nämna att den vill ha mycket gödsel.
    Björnbären de har fantastiskt vackra blommor. Nu har jag ju dem vid syd gaveln så jag måste hålla dem tillbaka rejält för att vi skall rymmas där någongång också.
     Vinrankan finns vid samma gavel och även den måste hållas tillbaka. Här ser ni att det blir inte
många vindruvor i år inte.

      Nu måste jag bara ta mig ut, kan ju knappast sitta inne vid datorn hela dagen då det är lungt och varmt men lite mulet ute. Jag tänker ta med mig linnetyg, textilfärg och göra något som även det är mycket trevligt.
    Ha en bra dag och ni är så välkomna igen. Hej svejs.

 

12 kommentarer:

Snäckskalsdalen. sa...

Men vilken prunkande trädgård, jag är väldigt imponerad av alla grönska. Rabatten vid ingången är så där inbjudande som man vill att det skall vara, jättefint!

Sen ska vi ju inte tala om hur imponerad jag är av rabarberna - jag som inte kan få till det alls! Hur gör man?

Och vilket fantastiskt jordgubbsland. Hur gör ni för att inte fåglarna skall komma först?

Vilken trädgård!

Agneta kram

Vform sa...

OJ, vilken rabatt !!
Och den nya blir säkert lika fin!
Nog minsann har du att sköta om ...
Fantastiskt välskött jordgubbsland också ;O)
Vi ses väl på Jakobs Dagar :O)
Ha det gott!!

Catarina sa...

Oj, vilket fint jordgubbsland. Kan väl säga att jag är smått avundsjuk.
En vinranka har jag också funderat på, men har väl inte någon riktigt bra plats att lägga den på. Har ni fått druvor från den tidigare? I så fall...hur var smaken?
Den nya rabatten ser också väldigt intressant ut.
Ha det så bra!

Hantverkarglädje sa...

Svar till Snäckskalsdalen: Rabarbern fick jag som liten planta och jag gör ingenting så antagligen trivs den i vår lite sandiga och lite sura jord. Mannen sätter lite kogödsel endast vissa vårar.
Jordgubbslandet skyddar vi med ca 30 ihopsydda vanliga flugnät. Tidigare hade vi de vanliga fågelnäten men fåglarna fastnade i dem så jag sydde ihop flugnät som fungerar helt perfekt efter blomningen.

Svar till Catarina: Zilga vinrankan sm vi har bör nog vara mot en södervägg. Jo vi har fått ganska bra med druvor om sommaren är varm men druvorna blir små och har sten inuti så jag är faktiskt inte så förtjust. De bör vara alldeles, alldeles färdiga så då är de ok förutom stenarna förståss. Syster yngre har dem i sitt växthus och där kommer det bra mycket rikligare. Pröva duger.

Fjällripan sa...

Jättefina bilder från er trädgård! Jag har tagit bort trädgårdslandet och en massa rabatter på min gård då jag inte hinner med...men jag ångrar att jag tog bort jordgubbslandet...måste nog göra ett nytt.. :))

Nette Cecilia sa...

Härligt grönt och vackert hos dig ,,kram Nette

Steekjes en Stygn sa...

Så fint du har. Din nya rabatt blir nog bra. Bara Astilben kanske har det svårt. Den vill ha rejält med vatten. Din rabarber är fantastisk, så stor. Undrar hur det går för mina jordgubbar. Dina har kommit längre än mina liksom vindruvan. Ska tillbaka till Mon Jardin på tisdag . Då blir det nya bilder.
Njut av den fina sommaren.
Anje

Lyckoslanten sa...

Så fint du har det i rabatt och jordgubbsland!
Jag kör det lilla lugna eftersom vi är så mycket bortresta sommartid.
Ha en fin midsommarvecka! ♥

Janne i Fagerlia sa...

Flotte hagebilder. Ser ut til at du har det riktig trivelig utomhus.

Äventyret framtiden sa...

Oj, så fint du har det! Gröna fingrar så det förslår....
Och så skönt att kastrullen står där! Det visar ju bara på ett vardagligt liv...precis så där som det är!

Stubbetufsa sa...

Dine planter er kommet langt!
Vi har bare blomster på jordbærene, og du har kart.Det er så rart i år, poteten er kommet opp av jorda, og tidligere år satte vi poteter like før St. Hans. alt for tidlig vår - eller rettere sagt: Vi hadde ikke vår, det gikk rett over i sommer.
Nå har vi heldigvis fått regn, her var brødtørt på marka!
Klem!

Käranån sa...

Oj vilken fin blomrabatt!! Jättefina bilder du visar! Ha en skön Midsommar!