tisdag 4 juni 2013

Lite skärgårdsliv

        Den sköna värmen som var i helgen manade säkert en hel del människor att dra iväg till skärgården, så även vi.
     Det allra första jag gjorde när vi kom dit var att sätta denna vita syrenbukett på bordet. Det kändes nästan som midsommar.

    Konstigt egentligen att syrenerna blir bara vackrare o vackrare. Inte kan det månne vara en ålderkrämpa att se dem på det sättet?

    Liljekonvaljerna är så vackra de med men de gömmer sig lite väl mycket mellan sina stora blad.
Största delen av dem var nästan utblommade. Blomningen går visst väl snabbt i år och det återstår ju att se vilken effekt detta kan ha på blommningen av våra skogsbär. Även pollinering och sådant skall ju också hinna med.

    Vår utsikt från tre olika håll.  Detta är nord-östra sidan.  Här borde ännu fler träd komma bort. Fotona är tagna inifrån sommarstugan.
    Detta är snett lite mot väster. Här kom många träd ner i fjol och ändå verkar finnas för många träd här ännu enligt min åsikt.
        Och detta är snett söderut. Verkligen inte klokt vad träden täpper till. Jag var alldeles lycklig i höstas när jag tyckte vi fick ner så många träd så nu skulle vi ha vattnet nära men men, verkar som jag får tjata om att få ner fler träd ganska snart.
     Klematisen i närbild som växer upp efter en gammal stubbe. Spaljen av en gammal fiskekatsa.

     Skulle helst se en del av träden som den här, gammal och grå så då kunde man kanske göra något intressant av dem. Den här låg i skogen och skräpade vid en vädtrave och jag var rätt skraj att ägaren bara skulle elda upp den. Kanske lite fjantigt men jag fick reda på vems den var och ringde upp och jag fick så gärna ta den. Nu är den en liten prydnad på stenen vid sommarstugan. Visserligen inte riktigt i rätt miljö men jag har inte kommit på något bättre ställe ännu, huvudsaken att den är min.

     Det brukar ju heta att efter regn kommer sol men det är ju också tvärtom. På söndag morgon fotade jag många vackra regndroppar efter nattens mullrande åska och regn.
    På måndagen var jag hela dagen vid Hantverkarboden. Efter stängningsdags hade vi styrelsemöte så det blev en lång dag. Där planerades en del intressanta händelser inför Jakobs dagarna som jag berättar om vid närmare tillfälle.
 
    Nu hoppas jag bara på lite varmare väder igen efter denna kalla dag med 12+ i skuggan. Tror att vädergubbarna lovade det i gårkväll men vet ej om dom håller vad de lovat.
          Nu tänker jag ge mig själv lite tid också att kika in på era bloggar för jag har missat en hel del tror jag. Önskar er alla allt gott. Vi ses.

6 kommentarer:

Rantamor sa...

Ja du man vet aldrig kanske att ni får se en vilsen bobil yra omkring på vägarna... =)
Tack för inbjudan iallafall, vi får väl se vad som hinns med på resan, släkten är stor...

Tjingelingen från Rantamor.

Äventyret framtiden sa...

Är det en kaprifol eller en klematis som växer på en stolpe eller något liknande på bild nummer fem?
Syrenerna var förr färdiga att slå ut i midsommartid. Vi diskuterade det här hemma och har samma upplevelse båda två..Jag tycker också att de blir bara vackrare och vackrare...säkert är handlar det om åldern, men isåfall är det en bra åldersnoja eller hur?

Hjärtruds Stuga sa...

Vita syrener år så fint. Har planterat ett par buskar men ingen av dem har tagit sig. Får nog göra ett försök till. Vilket smultronställe ni har där i skärgården. Underbart!

Ha det gott

Kram Karin

Äventyret framtiden sa...

Tack! Så fin den är!
Karin

Steekjes en Stygn sa...

Oh, så vackert ni har det vid vid stugan. Håller med dig att det skulle få vara ännu mindre träd. Sommarens arbete kanske?
Syrener och liljekonvaljer är så vackra. Tror inte att det har med åldern att göra att man uppskattar dem så mycket. Kanske tar man det inte för givet längre att dem finns och ser man dem med andra ögon. Men vackra är dem. Njut av allt det fina omkring dig och ha det bra.
Anje

Janne i Fagerlia sa...

Fine sommerbilder du viser oss. Kaffekopper som hagepynt, som du viste i forrige innlegg var helt supert. Fikk lyst til å lage lignende hagepynt.