måndag 30 september 2013

En tripp till Kreta

       Min bloggpaus var  i själva verket en liten semestertripp till Kreta.   Gott så kan jag säga, med den sköna värmen så får jag hoppas att just värmen lagrades lite i min kropp inför köldgraderna som mötte oss när vi kom hem.
      Denna gång flög vi med Apollo från Luleå. Endast några km längre för oss att ta oss till Luleå än att åka till Helsingfors.
      Vi har länge tänkt att pröva flyga från Luleå och det var ju alldeles utmärkt för oss som har lättare med svenskan än med finskan. Bäst är det ju förstås att få åka från Vasa eller Kronoby för visst skulle man gärna slippa bilresan men det passar sig inte alla gånger.

    Så här började tyvärr den första dagen med hård blåst och röd flagga på stranden. Denna blåst varade i två dagar och då passade vi på att hyra scooter och åka upp i bergen. Det är ju det roligaste jag vet när vi befinner oss i Grekland.
    Först åkte vi mest mellan olivlundar, citrusodlingar o vindruvsodlingar. Här en paus för jag kan ganrantera att värme fanns så det räckte. 27-29+.

     
   

       Väldigt olika berg och även vägar. Allt det oförutsedda brukar bli de bästa minnen. Vi genade via en liten väg med dålig asfalt och plötsligt var det en alldeles för smal grusväg som gällde. Det passade inte alls  för scootrarna och inte för oss heller men som tur var blev det endast en liten sträcka. Minnet därifrån vill jag verkligen inte vara utan för där fanns alldeles fina och annorlunda vyer än de vi sett tidigare  

      En tripp till Rethymnon med den lokala bussen var inte dumt det heller. Nu blev det ju inte många timmar att avverka där eftersom vi planerat stanna i Chania halva dagen. Då ingen av oss är några stora konsumenter av historia  eller chopping så passade detta oss bra.
                                                          Lite utsikt där i Rethymnon.

     Mellan Chania o Rethymnon finns väldigt lång sandstrand så jag kan tänka mig att semestra nära Rethymnon vore inte dumt det heller.
     Lite strandliv rymdes med trots allt. Här i strandkanten under vattnet gömde sig platta berg. I Plathanias där vi befann oss var det således inte den bästa stranden som jag tidigare trott. Eftersom vi tidigare varit till Agia Marina en gång så vet jag att stranden där är betydligt bättre. Nu är vi ju verkligen inte några fanatiska strandliggare men visst vill man ta sig några dopp medan möjligheten finns.

     På stranden fanns dessa vackra blommor, antagligen lökar. Jag kan då inte begripa hur de kunde växa i torr sand och bli så vackra. Tror att de möjligen var planterad för jag såg dem endast ett stenkast från vårt hotell.


      En trevlig resa blev det med trevligt ressällskap. Det jag rekommenderar mest är att hyra scooter och åka runt, gärna på småvägar då får man se mycket. Kanske finns likasinnade här bland mina bloggläsare som gärna vill ha lite upplevelser mellan dagarna på stranden.
     En av de dagar vi åkte på scootrarna besökte vi även en botanisk trädgård även den mitt bland bergen men därifrån skall jag visa några bilder i nästa inlägg för annars blir detta alldeles för långt.

      Nu har jag ju missat en hel del i era bloggar men det skall jag rätta till när kvällen kommer. Just nu måste jag bara ta mig ut en sväng. Hoppas ni alla haft det bra. Vi ses igen en annan dag. Ha det så gott.


10 kommentarer:

Solglittret sa...

Men så underbart!!!
Vackra varma bilder :) Från vackert semestermål....tack för att jag fick följa med lite...hiih

Ha det fortsatt gott vännen♥
Kram Lollo

Rantamor sa...

Ahaa förstod nästan att ni skulle utomlands mot värmen.
Åkte ni runt Happis med bilen till Luleå??
Så längesen nu som vi var utomlands, vi slänger ju våra pengar på helikopterlyft upp på kalfjället...
inte lika varmt och glamoröst boende i tält, men vi konstiga människobarn gillar det ju.

Ser helt underbart ut på er resa och just Rethymnon har vi varit till två gånger, men inte riktigt trivts där av någon anledning.
Men dom grekiska öarna är ju så fina, mellanbarnet Malin och hennes kille älskar Grekland och båtluffar med Colin varje sommar och dom trivs då verkligen.
Båtluffa mellan öarna är kul vi har gjort det en gång...

Nej nu ska jag resa mig från datorn oah vara lite nyttig...
Välkommen hem igen till kylan...

Tjingelingen från Rantamor.

Äventyret framtiden sa...

Kreta är ett av mina drömmål när det gäller semester. Nu mera än tidigare då jag har sett dina fina bilder.
Hoppas att solen ligger lagrad länge ännu i din kropp. Nu börjar luften kännas höstkylig igen

Ha det bra!

Nette Cecilia sa...

Ser att du haft en underbar vecka ,kram Nette

Janne i Fagerlia sa...

Koselige feriebilder. Vi var i Rethymnon i sommer og bodde på hotell like ved gamlebyen. Vi stortrivdes, men dessverre fikk jeg en infeksjon i foten der nede, og det sliter jeg faktisk med ennå. Men Grekenland er likevel et ferieparadis for meg også.

Lyckoslanten sa...

Åh, har du varit på Kreta! Så härligt ställe! Vi har också bott i Agia Marina med vännerna du känner. Det finns mycket att se på kreta, som Kretas Maldiverna på sydvästsidan. Vilket äventyr för er med scoter!
Ha det bra i höstrusket! ♥

Imagine sa...

Härligt att titta på semesterbilder från Kreta. Själv ska jag åka till Kanarieöarna i slutet av november. Ser framemot det. Ha det bra o vädret ser ut att bli fint här till helgen!

Snäckskalsdalen. sa...

Ha, jamenvisst, vi har båda varit i Grekland, visst är det härligt! Du har så fina bilder! Att åka scooter har jag inte prövat men det kanske är mysigt, jag tror liksom på dig när du säger det och det ser härligt ut.
Agneta kram

Lisbet sa...

Känner doften från dina bilder.
Tack för att du delade med dej av din resa.
I Rethymnon har jag semestrat för några år sedan, med en dotter och sonen. Härligt var det där.
Ha en skön helg!
kram

Fjällripan sa...

Å så härligt!! Längtar mej dit när jag ser dina fina bilder :))