måndag 12 januari 2015

Gamla dukar

 
   Gamla handbroderade dukar, vilka rariteter. Det är syster äldre som är ägare till alla dessa och jag kunde faktiskt inte tro att hon hade kvar så många.
    Den här duken är broderad av vår mamma i hennes ungdom så jag kan tänka mig att den nog måste vara från 1940-talet. Utsmyckad med en vacker gråvit spets som är lika gammal.


    När jag såg den här duken blev jag helförtjust. Jag mindes att syster äldre broderade denna  nångång i folkskolan som det hette då. Den är ju bara för vacker och tänka sig vilka fina färger hon valde, den går ju i vit, grå och mörkgrå.
    Hur flitiga och noggranna måste vi vara på den tiden, vi var ju rätt unga ändå. Det är ju inte precis något litet jobb att brodera en sådan här duk.

     Den här har hon också själv sytt, gissar att den är från 60-talet.


      Och även denna har hennes flitiga fingrar åstadkommit men jag vet faktiskt inte från när men gammal är den. Denna är sydd på linnetyg som var rätt vanligt då också.

    Hardanger var ju på modet också på 60-talet så även denna hör till hennes vackra arbeten.

    Själv minns jag hur roligt det var att sy hardanger,  Vi sydde både dukar och spetsar och ibland skulle det klippas hål i dem som mönstret visade. Runt omkring blev det langetter eller vanliga fållar.

  Här blir lite hastigt slut men jag tänker hinna ta mig en titt på Jerry Williams som är i TV just nu. Han är ju bra på att sjunga han så jag säger hej svejs till er och må så gott.

8 kommentarer:

Janne i Fagerlia sa...

Så mange fine, gamle duker. Jeg likte spesielt godt juleduken med rødt broderi.

Rantamor sa...

Vilka vackra broderade dukar.
Åtminstone här finns det ett uppsjö utav broderade dukar på loppisar för en tia å några kronor till. Och varje gång jag ser det blir jag lika ledsen när jag tänker på vilket arbete någon har lagt ned och nu är det ingenting värt.

Lär sig skolbarn överhuvudtaget brodera i syslöjden idag ???
Skulle inte tro det.

Har också kvar några dukar som min mor har broderat i sin ungdom, en skatt tycker jag.

Har också sett Jerkan på tv nyss en kille som står sig verkligen.
Sköna låtar från vår tid.

Tjingelingen från Rantamor.

Loppisälskare sa...

Visst är det härligt med all denna kvinnokraft! Älskar dessa gamla dukar, egensydda eller fyndade på loppis.
/ RosMarie

Unknown sa...

very nice:))

Mina fotostunder sa...

Oj så vackra dukar! Ja nog har jag broderat dukar av alla de slag och speciellt hardanger va ju roligt. Synd bara att man inte vågade använda dom för de var inte så enkla att tvätta eller få bort fläckar.
Ha en fin vecka!

Evas Pyssel sa...

Fantastiska dukar . Jag har också en del. Både min mamma, mormor och farmor var riktiga hejare på att brodera. Jag gråter ibland inombords näe jag ser pris på så fina dukar på loppisar.
Kram Eva

Anonym sa...

Vilken skattkammare!
Jag älskar gamla broderade dukar och har dem gärna på borden hemma. Underbart!!!

Snäckskalsdalen. sa...

Oh, jag älskar ju broderier! Det är så vackert. Och det är så roligt att brodera. Dom här broderierna var dock i en annan division, vilka fina och fantastiska broderier. Och Hardanger, det kan inte jag, det var för svårt, jag såg inte att räkna......
Vilka skatter!
Agneta kram