lördag 8 augusti 2015

Dagens utflykt

     Ja denna utflykt började hos ena sonen och hans fru. Verkar som att hon har lite dille på dahlior och nog bjuder de på sin blomprakt här minsann.
   Kunde inte motstå att hoppa ur bilen för att föreviga dessa vackra och blomrika dahlior.








   


      Färden gick med deras båt ut i Larsmo skärgård och jag vet inte ens vad ön heter. Vi blev informerade om att denna tur var en all inclusive färd.  Bra så, vi blev bjuden bl.a. på grillade biffar från Öja Market. Hade faktiskt ingen aning om att det fanns så smakrika biffar att köpa där med olika marinader (vi blev stormförtjusta). Rekommenderar dem varmt för åtminstone vi kommer att smaska i oss såna fler gånger.


     Denna lilla röda stuga där vi bjöds på mat var alldeles mysig men sägs att den behöver renoveras. Kom mig bara upp för det vackra berget så styrde jag kosan rakt in i blåbärsriset. Stora vackra blåbär och jag njöt i fulla drag till svanars skränande och vattnets kluckande.


                                         Utsikten var vacker där solen går ner om kvällarna.

        Tänka sig att hon får plocka kantareller bredvid stugan. Vi fann flera st under en gran.



     Stenbär, det har jag faktiskt inte sett sen jag var barn men där slingrade de upp efter berget. Vi brukade kalla dem tågbär och jag har sett på nätet att de växer i små bestånd, finns inte så mycket av dem och sen har de många namn. Går att använda till gelé och saft.




    Denna pyttelilla blomma växte i vattnet, så liten att man inte kunde se alls hur fin den var men det kunde min kamera som ni  ser.


   
      Under färden därifrån lyckades vi komma rätt nära en hel svanfamilj med sex ungar.

     Även i båthamnen fanns en hel del att fotografera. Ni ser syror kan även ge färg till ett fotografi.

    Nu tänker jag snart njuta av underbar musik tillsammans med min andra sonhustru. Ingen mindre än Jon Henrik Fjällgren finns vid Jutbacka senare i kväll. Ni förstår, nu får jag sätta fart så jag säger hej svejs för denna gång och ha det så gott.

4 kommentarer:

Nette Cecilia sa...

Så fin dag du hade hoppas att denna kväll blir lika fin ,kramen nette

Snäckskalsdalen. sa...

Vilken fin dag och vilken söt stuga! Där hade jag kunnat tänka mig att bo för alltid. Jag vill nog egentligen ha det litet omkring mig. Och vilka dahlior. Att hitta kantareller är alltid väldigt roligt.
Sommaren är det väl si och så med här också, idag vill vädret inte riktigt bestämma sig, det är liksom lite rufsigt, än blåser det, än är det stilla, än skiner solen än kommer stora mörka moln.....
Agneta kram

Evas Pyssel sa...

Dahlior kan verkligen överraska en med sina färger och mönster. Vilka mysiga bilder från sjön och den söta stugan. Det finns så många härliga miljöer att njuta av.Och speciellt nu när sommaren har kommit.
Kram Eva

Rantamor sa...

Så bra med en sådan utflykt där man har allt inräknat och bara får sitta å njuta av god mat och en trevlig miljö. Och sen hitta kantareller är ju rena rama stora lyckan.
Och sen musikupplevelse på kvällen då var ju din dag helt klart fullbordad.
Jodu Norge är npg ett av dom vackraste land jag rest i, ännu kan vi sitta och sucka av välbehag åt allt det vackra vi upplevt, och vi kommer garanterat att åka till baka många gånger om vi bara får ha hälsa och huvud i behåll.
Klart ni ska åka tillbaka till Norge ni med, spänn nu fast bilen framom husvagnen och dra iväg.

Tjingelingen från Rantamor.