måndag 3 augusti 2015

Veckan som gått

                                               Ännu några foton från vår tripp söderöver.
     Har sett dem förut och ville se igen, det är de fina gamla husen som finns i badhusparken i Hangö.
En enormt fin gammal arkitektur, väl värd att se.


    Jag vet inte mycket om historia för det är verkligen inte mitt intresse, det är nog mera sådant som snickarglädjen jag beundrar på alla dessa fina hus.




                             

                   Med vackert väder njöt vi i fulla drag när vi gjorde en strandpromenad.

     Den som ville kunde njuta av rosorna  och vila trötta ben på samma gång. Vackra klängrosor fanns lite här och var i trädgårdar.

     Dessutom fanns ju rikligt av vilda nyponrosor både vita och rosa. Tror ni inte att jag norpade åt mig en av var färg där i sanden men inte särskilt roligt att gräva upp dessa taggiga skönheter utan spaden.


      Lite här och var kunde  jag dyka in på något loppis bara jag nu inte stannade för länge. Finns ju faktiskt någon som kan protestera då. Inte många grejer som stannade i min hand men dessa Marimekko tyger kunde jag verkligen inte motstå.

     Väl hemkommen väntade jordgubbar och ärtskidor att tas om hand. i vårt jordgubbsland fanns tidigare i sommar massor med kart men de är små och blir liksom täta och hårda. Möjligen är plantorna numera för gamla så mannen planerar ett nytt. Vi fick  i alla fall allt vad vi behövde och lite till av godingarna.

   Ärtskidorna plockar jag när de är rätt små och förväller dom riktigt snabbt. Använder dem sen med ugnsgrönsaker eller wokrätter. Här blev dom aningen för stora men de får duga.

   I kväll var vi och inspekterade hur det är med blåbären. Jo det finns men inte massvis. Kunde gärna gå en vecka till innan de är riktigt mogna.

    Alla besökare, ha det bra. Vi ses igen.

Inga kommentarer: