söndag 30 augusti 2015

Veneziaden förbi

    Veneziaden är ett riktigt trevligt firande i slutet på sommaren här längs kusten så vid Larsmosjön blev firandet  helt förträffligt i år med solsken, månsken och varmt väder. Smolket i bägaren var att det blåste ordentligt på dagen men när skymningen föll bedarrade vinden lite så alla facklor lyckades hålla  igång.
   När syster yngre med man anlände på dagen så hade de en 4 l hink full med kantareller som de plockat så visst blev jag lite chockad eftersom jag aldrig tidigare sett sådan mängd kantareller hos oss.
     Det blev smörstekta kantareller ovanpå de goda pepparbiffarna som inhämtats från Öja-market.  Vi njöt således av god mat och rött i glasen.
      Även olika tomater med olika smaker bjöd syster yngre på som är en hejare på att odla i växthus. Chokladtomaterna som ni ser här var inte vackra men hade rätt bra smak. Trevligt att få testa olika smaker.

    På gång att tända lyktor och maschaller. Vi brukar inte ha något fyrverkeri men desto mera ljus och facklor. Tyvärr fick jag ingen bra bild på alla facklorna.



    Så här blev min bild på fyrverkeriet från andra sidan sjön. Kanske skulle man hellre gissa på en brasa på denna bild.  Det glimmar, glittrar smäller och raketer exploderar i kaskader av stjärnor denna kväll.
                                                        Fullmånen, helt underbart.
     Här sitter vi fyra st vid brasan mitt i natten och njuter i fulla drag. Det var så varmt och skönt att det var svårt att slita sig därifrån men brasan gjorde ju sitt till.

    Till sist måste jag bara visa dessa goda bullar som jag varken vet namnet på eller vilka igredienserna är. Det är en Vietnamesiska i Jakobstad som bakat det och min goda vän ville bjuda oss på denna nya smak. Det är bullar som passar till kaffet och är rätt söta men riktigt goda. Inuti är det något sött som var gjord av bönor, det är det enda jag vet om dom. Tack Jessika för dessa bullar som vi alla gillade.
   Kom hem från sommarstugan i kväll för även hela dagen bjöds vi på skönt väder så det gäller ju att ta vara på denna njutning så här års.
   I morgon är ny vecka och den börjar jag med lite vinbärsplockning och styrelsemöte vid Hantverkarboden så en del av dagen är redan spikad.

    Jag säger hej svejs till er alla och om ni vill så ses vi här igen. Må så gott.

1 kommentar:

Evas Pyssel sa...

Vilket trevligt firande med allt som hörde till. Det var ju verkligen en lyckad helg med månsken.Synd att det blåste. Ovanliga bullar. Kul att testa något nytt.
Kram Eva