söndag 11 oktober 2020

Lovikkavantar

För en gångs skulle är jag ute i god tid inför julförsäljning och då blir det knappast några julmarknader eller öppet vid hantverkarboden i år. Får bara vänta och se hur det blir vid hantverkarboden, allt beror ju på coronaläget.                                                                                                                                             

Jag har då snöat in lite på lovikkavantar, gillar verkligen att sticka dessa. De är stickade i 100% ull och kardade både inne och ute. Har sett att det är rätt vanligt också med okardade vantar men just detta att de är kardade även inuti ger extra värme.
    Jag har alltid älskat lovikkavantar så under min livstid har jag då och då stickat något par till mig själv och även julklappar, alla var de dock okardade. 

    En gång i tiden såg jag i en affär ett par lovikkavantar som var kardade och jag blev helförtjust trots att de inte var handstickade. På den tiden åkte vi lite slalom så jag införskaffade mig de fina vantarna och fattade då att de gav extra värme just för att de var kardade, därav kardar jag alltid dem numera. 

    Skön söndag till er alla. Vi ses.


    


3 kommentarer:

Mina fotostunder sa...

Ljuvliga lovikkavantar i underbara färger!
Ha det bra!

Äventyret framtiden sa...

Härliga lovikkavantar! Det är roligt att sticka sådana men för min del är det väldigt längesen nu, men jag använder gärna lovikkavantar. De är så varma och sköna.
Ha det fint!

bibbis blandning sa...

Men visst är det väl härligt att det numera finns så vackra färger av lovikkagarn. När jag var barn fanns det ju bara beiga eller gråa.
Tänk vilken lycka att få ett par så här fina lovikkavantar i julklapp.

Jag har sett på marknader under åren att de numera är uppruggade och extra tjocka och det blir nog en otrolig värme när man stoppar tassarna i ett par sådana.

Jag älskar de milda vackra färgerna på dina vantar. Blir det inte så mycket marknad så har du ju i alla fall ett litet lager till nästa år för då hoppas vi på att det här är över och vi kan få ha våra marknader igen.