söndag 25 oktober 2020

Min stickning just nu

    Nästan alltid har jag något handarbete eller liknande till hands ifall lusten att göra något infinner sig sen jag strandat i soffan om kvällarna. Har alltid gillat stickning men har nog inte varit någon stor stickare de senaste 20 åren. Får så lov att rätta mig efter kroppens signaler.

    Tyckte mig nu behöva en ny halsduk så efter någon veckas stickuppehåll så letade jag rätt på passande garn i en låda. Hittade Alice garn som hade denna passande färg. Det kändes helt rätt med det garnet till halsduk. Kom då att tänka att Miami garnet som fanns för något år sen som jag fortfarande har en del kvar borde också passa utmärkt eftersom det är nästan samma garn, bara det att Alice är aningen finare.

      Enkelt mönster blev det, bara tre rät o en avig, mönstret bör gå att dela med fyra. Jag har tidigare stickat detta mönster till halsduk men i alpacka garn vilket också blev bra men med Alice garnet framträder mönster tydligare.


     Tänker mig att kanske kunde jag sticka halsdukar till barnbarnen av de kvarvarande Miami garnen ifall de färger jag har kvar kan gillas. Det kunde ju vara ett sätt att få användning för det sista av dessa garn eftersom både Miami o Alice inte passar så bra att sticka vantar, tröjor eller dyligt av. Alice garnet finns fortfarande att köpa men Miami tror jag inte finns mera.

    Ettan tyckte att hon kunde ha en i vitt men eftersom varken det vita Miami eller det naturvita Alice räcker så blandar jag dessa med två varv av varje och det fick godkänt av mottagaren. 
    Just nu är det roligt att sticka bara detta enkla så nu fortsätter jag så här ett tag.

    Lite mulet men annars ok med rimfrost o ännu på minus. Blir en kort promenad  och lite jumpa, sen får vi se vad resten av dagen bjuder. Ha en bra dag alla, vi ses.

1 kommentar:

Bibbis blandning sa...

Det där blir jättefina halsdukar.
Nog är det så att man behöver ha något för händer när man dunsar ner i soffan mot kvällen. Fast ibland somnar jag sittande med stickningen i näven.
Ha det fint!