söndag 21 augusti 2022

Bråda tider

       Ja visst, det har varit bråda tider inför Juthbackamarknaden. Inte bara marknaden har tagit sin tid, under tiden har det även varit bärplockning, saftandet och frysandet. Hann aldrig riktigt se över vad jag skulle sälja på Juthbackamarknaden men eftersom vi, söner med fruar och barnbarn har lite av varje så är det ju inget jag behöver framkalla. Ändå är det en hel massa att arrangera tycker jag men ååå så trevligt att träffa så många bekanta. Åldern till trots så är det himla roligt att vara mitt i "röran" någon gång. 

     För den som inte vet så började Juthbackamarknaden som en skrotmarknad för en "himla" massa år sen. Den har hela tiden växt till sig och bara blivit större. Den finns i Nykarleby Finland varje år näst sista helgen i augusti. Numera är det inte enbart skrot, där finns även design saker och dyligt  i alla variationer. Det väntades 30 000 besökare men vet faktiskt inte hur många det sist och slutligen blev. 

           Vi makade oss dit redan på torsdag så då kunde vi ställa fram i lugn och ro.   Det var bara att hänga presenningar över eftersom vi inte har några dyr griper att sälja. Marknaden började på fredag morgon och slutade lördag kl 16.

       Även lite hantverk hade jag med men inte mycket eftersom det ju är en loppis inte hantverkarmarknad.

   Många husbilar tog plats och spenderade båda dagarna där. Eftersom marknaden är stor så är ju detta helt på sin plats. Jag lyfter verkligen på hatten för Jakobstads veteranbilssällskap som får till denna marknad nästan fullt ut på talko krafter.  På denna marknad kan man finna allt nästan som går att finna från gammalt till nytt. Allra mest är vi själva ut för att ha trevligt och det hade vi minsann. Vad går upp mot att träffa både nya och gamla bekanta någon gång då och då. Tack alla som kom och träffa oss vid vår plats. Åskan ställde till det på fredagkväll men det blev bara nya tag på lördag morgon.
      Brukar säga att jag lever en bra stund på det där att få vara med mitt i röran någon gång då och då och vi är ju rätt svältfödda på sällskap efter pandemiåren.

      Eftersom jag nog sålde lite av mitt hantverk också så får jag nu fortsätta både med lovikkavantar, barnvagnsmobiler och skallror. Målade ljus och kort kunde jag inte ta med i år eftersom jag inte hunnit göra några den sista tiden. Tack för ett par trevliga dagar säger jag till alla som kom för en pratstund, hejade eller kunder som fann något av intresse. Och ni alla som tittar in här, ha en bra vecka. Vi ses.
 

1 kommentar:

Äventyret framtiden sa...

Så mysigt med marknad av det där slaget. Roligt att du fick sälja en hel del!