tisdag 2 augusti 2022

Naturens godsaker

    Vilket sommar det blev med alla bär, frukter o svampar. Bara att ta för sig i naturens skafferi. Nåja kantareller ett undantag förstås för de är minsann inte lätta att hitta här.  Man får ta det som finns och hallon, blåbär o hjortron har vi redan så det räcker och nästan blir över.

       I dag var det hallonens tur att bli plockade. Vi fann ett ställe rätt långt in si skogen dit jag inte vågar mig på att gå själv men mannen förbarmade sig och kom med. Tack och lov så vill vi båda plocka bär men vi har olika favoriter, han vill hellre plocka blåbär och jag hallon men allt går an ändå.

     En regel mängd blåbär finns redan plockade men mer lär det bli, likaså hallonen. Det värsta är ju när kroppen säger ifrån och jag bara vill ha mer och mer, får liksom aldrig nog av att vara i skog och mark när bären mognar.
    Hjortronen de finns i frysen i gott förvar så dem behöver jag inte frestas mer på myren.

     Sen är ju de egna bären på kommande. Först ut var körsbären och så himla glad jag är att vi fick någon liter. Vi har fem st träd men trastarna och jag tävlar om vem som får dem. Ibland blir jag utan men i år lämnade de en liten del till mig också.

                                                 Om ca en vecka blir det att plocka de vita

                                                                  de röda,

                                                                    de gröna,


                                                                och de svarta. De får alla bli till saft ihop med hallon eller jordgubb. Känns bra att samla på bär bara man har någon som vill äta dem. Vilken tur att jag har fem barnbarn som hjälper till att smaska både på bär och saft. 
       Läste om en som fyllde fyra frysar med bär och allt gick åt under vintern. Dock har jag inte fyra frysar men för mig känns detta helt rätt istället för att allt det goda bara lämnar kvar i skogen. Önskar bara att jag kunde hitta ett "riktigt" kantarellställe med de gula kantarellerna också men se där får jag nog ge mig verkar det som, Trattisarna väntar jag på för det är också en trevlig tid att leta rätt på dem och där har jag ju haft bättre tur.
      Skön dag till ända och i morgon är jag  vid Hantverkarboden hela dagen och det är ju trevligt det med. Ha det gott alla som kikar in, vi ses.
      

1 kommentar:

Äventyret framtiden sa...

Vilken bärglädje! Bär som bär en genom vintern!
Jag njuter av dina bilder och det du skriver.
Den tiden är troligen förbi för min del vad gäller att plocka bär för vinterbehovet.
Nu frossar jag i säsongens frukt och bär här istället.
Ha det gott i dubbel bemärkelse!