söndag 18 december 2022

Julkransar och utflykt

      Äntligen är julkransarna klara. Det blev söndagsbakning detta år då jag inte kom till skott tidigare och ville ju inte få det gjort i sista minuten heller. Ja dessutom tillkom både några sirapskakor (småbröd), toscakaka och drömtårta så nu kan jag bjuda nästan vem som helst på kaffe om det passar sig. Toscakakan har stått med här ända sen min man gjorde militärtjänstgöring för 50 år sen, han nämligen älskar denna kaka. Kan inte annat än le när jag tänker att det är femtio år sedan, helt otroligt känns ju inte så.

    Julkransarna med mandelmassa har stått med bara några år men dem älskar jag att mumsa på själv. Lite pepparkakor och sirapskakor hör bara till liksom ifall jag kommer till skott att göra dem. Denna gång hade jag två glada hjälpare som älskar att baka så därav blev det en del och snabbare gick det så tack Tilde och Nora för hjälpen ni är super.

      Några bilder från fredagens utflykt som blev en enkel visit till Vasa. Så vackert väder att utsikt från bilen blev riktigt njutbar.
Tänka sig förr åkte jag nu och då till Vasa bara för att ströva runt och titta i affärer men har faktiskt inte blivit på ett par år nu. Pandemin har ju gjort sitt men tror också man växer ifrån ögon shoppingen på äldre dar. Känns vanligen numera så onödigt att det hänger så massor med kläder i affärerna då man tänker att de aldrig kan sälja allt så vad blir det av resten då, kanske aska gissar jag.
    Först ett besök till Loftet med alla fina hantverk och sedan en titt i Revell center. Bilden är från Revellcenter  och nedre torget.
    Blev inte någon riktig shoppingtripp och det var inte tänkt heller men god mat åt vi och det var pricken + det vackra vädret.
    Nu måste jag bara kika på programmet genjägarna, det är så himla intressant. Vi ses och ha det gott.


Inga kommentarer: