söndag 30 juli 2023

En tur genom min gamla hembygd

      Eftersom vi skulle till Vasa i går så tog vi en tur via min gamla hembygd Vörå. På väg slog det mig hur många röda stugor som finns kvar ända från min barndom. Dock inte mitt hem som är bortrivet men många andra som väcker minnen.

     Längs hela vägen finns ju de röda stugorna men inte alltför lätt att få bra foton taget genom bilfönstret under färden. Dock blev några ok i alla fall.
     Kovik skola som jag gick i en gång i tiden. Numera är den bostadshus med flera lägenheter.

                                          Stugorna i olika modeller men alla i den röda färgen. 

     Kan inte tänka mig någon annan färg som skulle passa på alla dessa hus eller är det månne bara vanan som gör det.

      Jag tycker faktiskt de är riktigt vackra vare sig de är små eller stora så passar alla så utmärkt på landbygden.
     Min mormors hus i Tuckor som jag tycker fortfarande ser så praktfullt ut. Där har jag lekt, plockat smultron, sovit över och annat som alla andra barn gör hos sin mormor.  Tack och lov säger jag att min systers son tog över det huset och restaurerade det annars vem vet hur det sett ut i dag.
    Till sist kvarnen och även dit fick jag åka med min far åtminstone en gång när han var dit och malde säd. Dammigt av mjölet minns jag att det var och bullrigt av kvarnen. Riktigt fint restaurerat och bevarat hus i Rökiö.
     Efter kvarnen blev det ett besök till gravgården där mina nära och kära ligger. Sedan en snabb visit in till Vörå Handarbetsaffär som jag inte kan missa och sedan raka spåret till Vasa.
          En trevlig liten utflykt så att säga. Ha det gott, vi ses.

      


Inga kommentarer: