torsdag 27 juli 2023

Lite av varje

     För länge sen var jag på besök till en gammal tant där det växte en stor ek. Nedanför låg massor med ekollon och jag tog hem två st. Planterade dem i kruka och hade dem inomhus i ett år. Följande sommar planterade jag ut dem.

     Planen var att båda sönerna skulle få varsin ek när de sen byggde hus någonstans. Den ena sonen hade många träd på sin tomt så fler rymdes inte, den andra fick således båda. Båda började växa men den ena blev större än den andra. Den större blåste sen tyvärr av för något år sen. Den andra ser ni på bild och där kommer många ekollon i år.                                                                                                            Mycket intressant tycker jag att driva upp något från frö eller kärnor. När jag själv var barn hade min mormor ett äppelträd planterat från en kärna. Riktigt goda äppel på senhösten så vi fick njuta av tidiga äppel hemma och sen senhöstens äppel hos mormor. Jag får själv i dag både krikon och körsbär på träd som varit "ärvingar" till gamla träd. Får väl tillägga bara fåglarna låter körsbären vara i fred.

     I går hade jag dessa tre gossar på plättkalas, härligt. De tackar ju aldrig nej till plättar. Förstår visst varför mina och syrrans barn varje gång fick plättar när hos mina föräldrar.  Nu har två av gossarna rest med sin familj till Holland och bytt hus med en annan familj i två veckor. Mycket intressant och lite spännande tycker jag fast de vuxna är ju rätt vana efter att ha bytt hus i fler länder.  Sådant byte skulle ha smakat även för mig rastlösa människa om jag bara varit yngre. En trevlig känsla att få vara med på ett hörn i och med samtal redan från barnbarnen.

  Så varmt o ljuvligt här och jag kan ta längre och längre promenader utan kryckor om än stelheten infinner sig. Verkar som man nog kan komma på fötter efter höftledsbrott också. Ni vet, det blir mer och mer de vardagliga sysslorna men jag skulle önska få några nya idéer i huvudet, sådant som jag riktigt skulle njuta av att syssla med. Har igång lite stickning med torgvantar just nu men det är allt. 

            Tack alla ni som  kikar in trots att allt här går på sparlåga. Vi ses igen och ha det så gott.



 

Inga kommentarer: