lördag 9 december 2023

Blickfång vid Södermalm marknaden

       I dag gick Södermalmmarknaden i Jakobstad av stapeln. Den marknaden som jag deltagit i så många gånger förut. Varför jag slutade delta månne? Jo för att det alltid är så kallt på utemarknader. Med andra ord, jag nästan frös ihjäl så numera blir det bara inomhus eller inget alls. Jag saknar verkligen att vara med i dessa marknader eftersom där var mina jämlikar som gillade hantverk och alla kände alla nästan. Numera gör jag ett besök och träffar de jag känner och njuter av att kreativiteten flödar så för både nya och gamla försäljare.

     Här ser ni ett mycket vackert spinnrockshjul utsmyckat inför julen. Vem säljaren var vet jag ej så jag hoppas den personen förlåter mig då jag inte vet namnet här.

        Här en vackert utsirad örn. Den är snickrad av Kaj Stenman. Han har olika arbeten även vid Hantverkarboden

     Iris Fink hade gjort ett verkligt speciellt pepparkakshus i form av en bil med kärra. På kärran fanns pepparkakor från Sjöbergs som är enormt goda.   

Sen blev det en liten sväng in till Hantverkarboden. Frestade mig att ta ett par bilder med "lilla oasen" mitt i Jakobstad" i vinterskrud som jag kallar det.



    Bänkarna nersnöade men i användning på sommaren. Här kan vem som helst ta sig en liten piknik när snön sen töat bort.
    Just nu är huset mycket välfyllt med allahanda skapelser. Säger som en sa på marknaden, gå till Hantverkarboden där finns sådant som inte finns någon annanstans. Slutet av dagen gott, allting gott. Vi ses igen en annan dag.


Inga kommentarer: