måndag 30 maj 2016

Trädgårdsresa till Jääneda i Estland


Under senaste helg var vi på resa med Nöt (Norra österbottens trädgårdssällskap). Resans kanske viktigaste mål var marknaden i Jääneda Estland men innan vi äntrade färjan över till Tallin så gjorde vi ett stopp i Esbo där Trädgårdsmästarna får sin utbildning.

    Sugen på allt som berör trädgårdar så var det riktigt trevligt att få ta sig en titt där och sen njuta av maten ute i solen.

   Första bilder här bjuder jag  er att beundra hur vackert kastanjerna blommade just nu om än en hel del var på väg att blomma ut. I Tallin fanns denna Kastanj och den staden tycker jag bjuder på en enorm grönska med massor av träd, en vacker stad för dem som gillar lummighet.

     Ett par bilder från Jääneda marknaden men tyvärr hade jag tydligen inte tid med kameran när jag själv handlade växter eftersom jag inte har en ända sådan bild. Fanns massor med växter och sommarblommor men även annat som hantverk, kläder, mat med smakprov och annat smått o gott.
                                          Ett hus med välanvänd trädgård där i Jääeda.

 Efter att vi handlat, strosat runt och tittat på allt vackert fortsatte vi till en hemträdgård i Sadevälja Roogoja. Det allra första som drog blickarna till sig var nog storkboet högt uppe för inte är vi ju vana att få se storkar i boet. Undrar just om de hade några bebisar där. Här brukade det skojas om att storken kom med bebisar.

   
    Mycket intressant trädgård där vi även kunde köpa växter, Här gillade jag staketet som var gjord av tryck inpregnerade stolpar. Tänker mig att man kunde göra ett sådant ännu lite högre på mitten så kunde det fungera som ett vindskydd ifall man behöver ett någonstans.



     Sen det här med gråa "klabbar", de som känner mig vet vilken svaghet jag har för gråa klabbar, stubbar o rötter. Glädjande att även någon annan gillar sådant.

      Färgklickar i bladverket. Tyckte mig se att det satsas en hel del på just detta att få färgskillnader i bladverket men allt verkar ju gå att fixa till nuförtiden.

       En intressant trädgårdsgunga gjord av barkade och lite kulliga, bulliga trädstammar. Bra mycket intressantare att se på än alla raka fina möbler som finns i vanliga butiker.

     Dag tre åkte vi till Hortes trädgårdsförsäljning för en sista titt innan vi åkte iväg hem igen.

   Och hade vi då mycket växter med hem? Svaret är ja, allt bagageutrymme under bussen var fullt och lite till så ni kan tro att det kommer att både grönska och blomma en hel del mera i Jakobstadstrakten på grund av den här resan.

     En mycket intressant och givande resa. Tack Barbro som ordnat allt trevligt.

     Efter en sen natt, barnbarn i dag och ett möte vid Hantverkarboden i kväll så är det nog John Blund som kallar mig nu. Tack för att ni tittar in och ha det så gott.


3 kommentarer:

Äventyret framtiden sa...

Så härligt ni tycks ha haft det på resan.
Fina bilder som beskriver Estlands landsbygd så bra. Grått och omålat
men väldigt vackert. Storken är ju en höjdpunkt! :)
Nu får ni njuta av allt det vackra ni tog med er hem.
Så här är det alltid hos oss också på resorna som trädgårdsintresserade gör.
Bussen är fullpackad på vägen hem med plantor av alla de slag.

Ha det fint! Här är sommarvärme just nu.

Evas Pyssel sa...

Vilken trevlig resa. Och inte undra på att inspirationen fick sitt lystmäte. Så mycket fint där var att titta på. Och handla.
Kram Eva

Snäckskalsdalen. sa...

Vilken jättefin resa och så mycket ni hann med och så mycket ni hann titta på! Den där privata trädgården, och huset också, var helt sagolikt vackert! Och storken! Staketet var jättefint, och trädgården verkade väldigt stor och välansad med mycket vackert i!
Kan tänka mig att ni hade mycket med hem! Ser framför mig en sån där buss överlastad och fullt på taket också!!!
Hoppas du får fina rosenvialer!
Agneta kram