fredag 17 september 2021

Ordning o reda?

       Som jag tror många med mig känner just nu är att hösten manar till fönstertvätt, ordning o reda i husen och sen lite mys pys. Tänkte mig att ta tag i detta så jag tog mig en titt i pysselrummet 

     Faktiskt inte så farligt råddigt just nu men ibland är där en salig röra och det får det vara utan att jag städar upp stup i kvarten. När sönerna flyttade ut för många år sen funderade jag några år hur jag skulle inreda de rummen. När barnbarnen kom blev ett till pysselrum och det andra deras sovrum. Hade faktiskt skänkt en tanke åt att göra ett av rummen till ett vackert gästrum men vilka gäster då? Så glad jag är i dag att dessa rum blev som de blev, inget fint inredas där inte men till enorm nytta.

     Nu är de flesta av barnbarnen så stora att de inte behöver hjälp med sitt pysslande men varje gång de kommer dras de till detta bord. Här skapas allt möjligt och vad som nu hittas på.

                        Målas görs det med olika färger beroende på vad som skall färgläggas. Kan nämna att både vattenfärger, färgpennor, kritor, touch och acrylfärger finns och allt verkar komma till andvändning. Acrylfärger (hobbyfärg) som löses i vatten passar till olika material om än de inte är det första man köper till ett små barn. 

                                  Går även att måla ljus med acrylfärg som löses i vatten.

     Papper, lim och lite andra grejer behöver man visst skaffa men också samla på en del små prylar o "skräp". Att samla "skräp" är jag duktig på tror jag ha, ha.

       Har man inget material har man inte heller något att pyssla med, så tänker jag i alla fall.  Denna gång behöver jag inte rensa så mycket men visst behövs det någon gång ibland. 

        Det blev ingen början på min städning, bara kolla läget för om en timme då ska vi på 9-årskalas då tvåan fyller år. 

        Trevlig helg till er alla, vi ses.




1 kommentar:

Bibbis blandning sa...

Jag tycker du har det härligt hemma hos dig.
Jag tror faktiskt att väldigt många skulle må bra av att ha ett pysselrum där man kan samla bra-att-ha-saker och där det finns plats att sitta och skapa. Att du gjort det tillsammans med barnbarnen tycker jag är härligt för det ger ju ringar på vattnet och jag är inte alls förvånad över att de dras till ditt härliga pysselrum när de kommer.
Det finns mycket spännande saker där och det väcker inspiration och skaparlust.
Heja dig som ger barnbarnen finfina idéer och möjligheter.