söndag 19 september 2021

Svamptider

       Hösten är ju svamptid och då dras många av oss till skogen så även jag. Inte lätt att hitta de rätta som man vill ha. Varje gång jag går till skogen tycker jag mig se massor av svamp men ändå inte de rätta. För två år sen hade jag t.ex. aldrig sett en trattkantarell men av någon anledning fick jag ögonen på dem på andras bloggar och på facebook. Nu vet jag minsann hur de ser ut och i fjol fann jag en liten del men se här, detta och mer därtill är dagens skörd.

        Syster yngre och jag fann detta guld i dag. Ja så ovanligt att hitta kantareller att det kändes som om vi hittat guld.

                                    Tillsammans fann vi allt detta och det var verkligen inte lite.

     Nu är min del rensade och fina och jag tänker mig att det första jag försöker göra av dem är en pizza sen kanske jag torkar en del och förväller en del för att testa vad jag gillar bättre.

     I fjol förvällde jag alla och frös in och detta var helt ok, så ljuvligt gott med älgköttet eller på smörgås.
     Har hela mitt liv älskat att gå i skogen och bl.a. plocka bär. Som ung harmade det mig att jag inte gillade svamp. Tänkte då  att detta är ju egentligen gratis mat. Trots att jag testade de gula kantarellerna då så fick jag ingen smak för dem. Sanningen var nog att jag inte då visste hur jag skulle tillaga dem. Numera finner man ju allt på nätet, recept och allt annat så det är ju inget problem numera. 
    Tror bestämt att jag kommer att drömma om trattisar i natt men i så fall lär det bli en skön dröm.
    Hoppas ni alla haft en fin helg, vi ses.


1 kommentar:

Bibbis blandning sa...

Kors i hela friden! Ni har verkligen hittat guldet vid regnbågens slut.
Skogens guld.
Nu har ni så det räcker hela året fram till nästa svampsäsong.
Precis som du så älskar jag att gå i skogen och förr plockade jag bär och svamp så vi hade för året. Numera kommer jag inte ut till skogen så jag njuter extra mycket av alla dina fina skogsbilder och skördebilder.
Tack för att du delar med dig av härligheterna.