fredag 3 september 2021

Tårta med svarta vinbär

      Blev bjuden en söndag till ena sonens familj för att avnjuta en tårta. Funderade om det firades något men nej, bara lusten att göra litet extra hade tillkommit. I dessa bärtider ville sonhustrun testa en tårta med svarta vinbär.

     Så trevlig överraskning att få smaka på svartvinbärstårta, det hör ju inte till vanligheten här åtminstone med svarta vinbär i en tårta trots att vi själva har på buskarna. Kan bara säga att den tårtan var en fullträff med bara lite, lite sötma i.

    Åvanpå var svarta vinbär som gelé gjorda med gelatinblad. Som pricken över iet var lite vitchoklad strödd invid kanterna. Inuti lär det finnas grädde, grekisk yughurt o svarta vinbär. Antagligen tillkom också socker. Jag har ju inget recept att bjuda på, vara berätta att den föll mig helt i smaken.

     Det kom ju så mycket olika bär i år att man bara fått frossa i allt. Även vilda bär kom så det räckte. Bara hallonen som jag saknar, i fjol hade vi massor något omkring 50l och i år har vi inte en endaste hallon. Barnbarnen lät sig väl smaka i fjol med bl.a. halvfrusna hallon som mellanmål och detta gillar jag.
     Hela vårt liv har det gått åt mycket bär här så det fortsätter vi med så länge lusten, orken och energin att plocka o äta finns.

     Kallt men vackert i dag så det blir väl bara att klä på ordenligt igen för lite mera utevistelse behövs.
            Ha det bra alla som kikar in, vi ses.

   

1 kommentar:

Bibbis blandning sa...

Härligt att det finns kvinnor som vågar ta ut svängarna och prova på nya saker. Jag har aldrig ens tänkt tanken att ha svarta vinbär på tårta men nu blev jag riktigt sugen på att prova. Det är ju så gott när det inte blir för sött. Hälsa och tacka för tipset.