torsdag 23 september 2021

Palettblad

 Palettblad är ju lite poppis nu tycker jag mig märka här och var och visst är de en fin färgklick  var de än står. Syster yngre som hade några gav mig sticklingar som jag har planer på att försöka övervintra.

     Den som är här överst på bild har jag minnen att min mamma hade sådan som krukväxt på fönsterbrädan i min barndom. Därav tänker jag att de borde gå att övervintra i vanligt fönster eller vem vet om vi har för varma hus numera.

    Jag vet inte det riktiga namnet på någon av dessa men endast palettblad är de för mig och lika vackra vilka färger de än är.

    Kunde vara väldigt vackert med olika nyanser i samma kruka tycker jag, det får vi se till nästa sommar om jag klarar dem.

  Och nu måste jag bara beklaga mig för alla mina blommor som protesterarar vilt mot något men vad.
Har fyra st orkidéer som stod fulla med blom och alla fällde sina blom på nolltid mitt i allt bara. De brukar annars tappa ett och ett blom när de blommat länge.

   Här ser ni också både kinarosen och bägarrankan som jag haft i flera år. Vet att de skall fälla en del blad men nu i skrivande stund är båda nästan kala.

   Så också begoniavillean, hon har nu inte ett endaste blad som vissa vintrar varit alldeles grön. T.o.m paradisträdet har tappat en del blad så jag fattar inget. Har faktiskt aldrig hänt så många av mina växter tidigare på en gång. Vad är det egentligen som händer tänker jag. Något har de ju tagit illa vid sig av. Jag har vattnat dem själv rätt länge nu så de kan inte ens vara övervattnade.  Kanske får jag söka nya hos Sunds om alla stryker med för jag kan inte leva utan blommor om än jag minskat en hel del. Återstår att se om någon alls av dem kommer igen.

     Ha det gott, vi ses.

    


1 kommentar:

Bibbis blandning sa...

Jag är ju usel på att hantera krukväxter så jag undrar om det är mitt fel att dina har gett upp. Jag kanske är här inne för ofta och stör deras växtglädje.
Min man var jätteduktig med krukväxter och joxade mycket med dem. Som sagt det är inte jag men jag köpte mig ett palettblad precis likt din översta i färgerna.
Hoppas den klarar sig länge.

När jag var till ICA Maxi så ligger det en blomsteraffär i samma lokal och utanför den så hade dom palettblad. Det var åtminstone tio olika färgställningar. Jag trodde inte det fanns så många olika. Jag valde dock den röda för den kommer jag ihåg från min mormor som hade sådana. Lite barndomsminne.

Jag hoppas dina fina palettblad och min planta här kommer att växa så det knakar.